-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Dal
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Bilansvarlig
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Kunderådgiver
Toyota Østfold AS
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
-
Administrerende direktør
Motor Forum AS, Bergen
-
Sales Specialist
Axalta Coating Systems Norway AS
Nå kan du få egen postbil
De er alle røde og varebiler. Posten skal ha 2000 nye biler til postbudene, og de gamle skal selges. Dette blir tidens bruktbilsalg og du har muligheten til å bli eier av en billig toseter. Men det er enorm forskjell på bilene.

I løpet av de neste månedene skal Posten returnere bilene de har i dag. Det er varebiler i forskjellige størrelser, men hovedgruppen er bilene som postbudene bruker. De har de siste fem årene kjørt Renault Kangoo og Peugeot Partner (samt noen få Ford Connect), og når Posten fornyer og kjøper de samme bilene igjen, vil bruktmarkedet bli oversvømmet av brukte postbudbiler.
Peugeot-forhandlere
Alle brukte Peugeot Partner kommer til lokale forhandlere. De har allerede fått lister over hvilke biler de må ta i retur og når bilene skal komme. Men det er store forsinkelser, så først i april og mai kommer de største volumene.
Leaseplan
Renault Kangoo, derimot, er levert av Leaseplan. De vil nå selge de brukte postbilene. Det vil delvis skje på Leaseplans lukkede auksjon der bilforhandlere, oppkjøpere og auksjonsbedrifter kan legge inn bud. Leaseplan vil også selge noen av bilene via sin egen webside www.varebil.no.
Priser
Postbilene er av meget variabel kvalitet. Biler brukt av landpostbud er kjørt lang, men er pent behandlet. Biler brukt i byene har kort kjørelengde, men er slitne og det er nesten ikke en bil som ikke har hatt minst én skade.
Derfor er det stor variasjon i prisene. Peugeot Partner er prissatt fra kr 18.000 til 30.000, mens de få bilene som har firehjulstrekk er priset fra kr 45.000.
Det er ikke satt priser for Kangoo siden de skal selges på auksjon, og da blir det de innkomne budene som regulerer prisene. Men de skal være på samme nivå som for Partner.
Hos mange
Peugeot-forhandlerne er ikke entydig glad for alle de postbilene som nå kommer i retur. Ingen merkeforhandler liker å selge billige bruktbiler. Kjøpsloven er lik for en dyr og billig bil, så det kan bli dyrt å selge billig postbil til en kunde – med derpå følgende reklamasjon og kostbar reparasjon.
Forhandlere ser seg derfor om etter mulig oppkjøpere som vil kjøpe bilene for videresalg. Forhandlere vil gjerne beholde de beste bilene selv – og videreselge de dårligste.
Også større biler
Posten skal også bytte inn mange større varebiler. Toyota HiAce skal erstattes med Ford Transit og Renault Master. Det er Toyota-forhandlerne som vil få HiAcene i retur.