-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Bruktbil AS avd. Hvam:
Innkjøper bruktbil
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Feier på biogass
En feiebil er en åpenbar kandidat for lavutslipps-teknologi. Nå er det kommet en slik som går på biogass.
Det er C. Grindvold AS, maskinleverandør med lang erfaring innen maskiner for vedlikehold av vei og gater i norsk klima, som sammen med Norsk Scania har bygd en bil for tettbygd feie-virksomhet.
Bilen er en P 340 4 x 2 chassis, med en 9-liters motor som går på CBG – komprimert biogass.
- Bakgrunnen for prosjektet har vært stadig strengere miljøkrav fra et økende antall oppdragsgivere. I stadig flere byer og på stadig flere driftskontrakter er utslippsfrie maskiner og utstyr en forutsetning for i det hele tatt å være med å gi inn pris, forteller Øyvind Sollien, salgssjef i C. Grindvold AS.
- Vi opplever at mange kunder har avventet investeringer på nye feiebiler på grunn av de nye myndighetskravene som kommer og tror dette er en løsning som vil passe godt for mange kunder.
Mange gasstanker
Gassbilen er bygget med totalt åtte gasstanker. Venstre side av bilen har 4x95 liters tanker, mens det bak hytta sitter en rack med 4x118 liter. Det gir en total tankkapasitet på 830 liter. En av de store fordelene med komprimert gass i forhold til flytende er at gassen ikke blåser ut av tanken selv om bilen ikke er i bruk i en periode.
Feiebilen som C. Grindvold har bygd, har litt lenger akselavstand enn en tilsvarende bil med 6 kubikkmeter oppsamlingstank fordi det ekstra racket med gasstanker står bak hytta.
Bilen er bygget med tre meters arbeidsbredde med sug under høyre side av bilen. Det er en sidekost i tillegg til en frontkost og valse på suget. Påbygget har typebetegnelsen Brock VS 6.
- Denne bilen er en typisk bybil som vi tror mange kunder kan bruke på sine oppdrag, sier Øyvind Sollien.
Bygger lager
I et marked med korte tidsfrister for kundene og lange byggetider på feiebilene har C. Grindvold AS valgt å bygge feiebiler for lager. Påbyggene leveres av Brock Kehrtechnik i Tyskland.
Det kan også leveres løsninger for større kjøretøy/feiebiler, og da med større gasskapasitet, for i tillegg til den nye 2-akslede feiebilen med gassmotor har de også bygget en litt større feiebil på en treakslet Scania G 500 med 12 kubikkmeter oppsamlertank som har betegnelsen Brock VS 12.