KLAR TIL BRUK: Norges første offentlig tilgjengelige ladestasjon for tunge nyttekjøretøy har åpnet på Filipstad.
KLAR TIL BRUK: Norges første offentlig tilgjengelige ladestasjon for tunge nyttekjøretøy har åpnet på Filipstad.

Første offentlige ladestasjoner øremerket for tungbiler er i drift

Oslo kommune har tatt det første steget på det som kommer til å bli en lang vei å gå. Neste offentlig tilgjengelige tungbil-lader i hovedstaden forventes å være klar rett over nyttår.

Publisert

De første offentlig tilgjengelige hurtigladerne som er spesielt beregnet for tunge kjøretøy i Norge er nå satt i drift i Oslo.

Laderne er plassert ved Posten og DHL sine terminaler på Filipstad, og tilbyr nå lading for elektriske lastebiler, busser og større varebiler.

– Vi er stolte av å kunne tilby de første offentlig tilgjengelige lynladerne i Norge som er forbeholdt elektriske laste- og varebiler. I første omgang en ved Posten-terminalen og en ved DHL-terminalen. Laderne vil tilby en effekt på inntil 184 kW, og vil drives av Kople til vanlig markedspris. I nær fremtid håper vi å kunne tilby enda høyere effekter, sier Sture Portvik på klimaoslo.no.

Han er leder av utbyggingen av ladeinfrastruktur i Bymiljøetaten i Oslo kommune.

Flere på gang

I januar skrev YrkesBil at Oslo Havn samarbeidet med Bymiljøetaten om å bygge Norges første offentlig tilgjengelige ladestasjon for tunge kjøretøy på Grønlikaia. Men nå ble det altså åpnet en på Filipstad først i stedet.

– Ladestasjonen på Grønlikaia er på vei, og forventes å være klar rett over nyttår, opplyser kommunikasjonsrådgiver Julie A. Lie Pau ved Klimaetaten i Oslo kommune til YrkesBil.

Det er også planlagt offentlige tungbil-ladere på Skøyen.

Tunge kjøretøy står for 25 prosent av utslippene fra veitrafikken i Oslo, og Klimaetatens beregninger av utslippene mot 2030 viser at utslipp fra tunge kjøretøy ikke vil gå ned uten ytterligere tiltak.

Ambisjonene fra myndighetene er klare: Oslos mål er å bli en «tilnærmet nullutslippsby» i 2030.

Hurtiglading nødvendig

Klimaetaten erkjenner at en forutsetning for denne omstillingen, er at det etableres et tilstrekkelig nettverk med offentlig tilgjengelig hurtiglading som dedikeres til vare- og nyttetransporten.

– Hurtiglading er viktig. Særlig aktører innen vare- og nyttetransport melder om at de har behov for å hurtiglade i løpet av arbeidsdagen i tillegg til hjemmelading om natta. Hurtiglading vil også være nødvendig for de aktørene som kommer til Oslo fra andre byer og har lengre kjøreavstander. Derfor må areal prioriteres til dette formålet, og det er veldig bra at vi nå har fått til det på Filipstad, sier Margrethe Lunder fra Klimaetaten.

I tillegg til å etablere hurtigladere på tomter tilgjengelig til formålet, har Oslo kommune også lansert en tilskuddsordning for utbygging av offentlig tilgjengelig hurtiglading.

Powered by Labrador CMS