-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Pininfarina-shuttle inspirert av brødrister
På vegne av den store underleverandøren Benteler stilte Pininfarina på CES i Las Vegas med en attraktiv selvkjørende shuttle. Mover heter den, og det er akkurat det den er.
Det er nesten så jeg tror Pininfarina forsøker å erte oss.
Først dukket det opp en melding fra Ruter i Oslo om forsøk med selvkjøring i Groruddalen i sommer, ledsaget av et bilde av noe veldig trist på fire hjul. Så viser det seg at det er ikke «noe veldig trist» som skal brukes heller, men en Nio, med sjåfør.
Uansett – ikke det mest praktiske for kollektivtransport der folk skal ut og inn hele tiden. Det gøyale er imidlertid at dagen etter meldingen dukket Pininfarina opp med bilder av sin nye Mover, som viser hvordan det virkelig kan gjøres. En moderne toaster utstyrt med alle kollektivtransportfordeler som en moderne van har.
Den ser bra ut og har personlighet nok til å skille seg ut fra alle de shuttle-forslagene vi har sett de siste ti årene.
De har lekt seg med asymmetriske elementer for å live opp litt (de som husker at de likte Nissan Cube, vil like denne også), den har tydelige, runde lykter og skikkelig kule hjul.
Det sies at det er plass til 15 om bord, at den gjør inntil 60 km/t og inntil 300 km/lading. Og den er utstyrt med Mobileye sitt Nivå-4 selvkjøring.
Benteler har utviklet plattformen som også kan benyttes til andre påbygg. Varetransport, selvfølgelig, men mulighetene er mange.
Det sies at Mover kan bygges ved mindre fabrikker over hele verden og at man planlegger introduksjon i USA i 2025.
Der er det et selskap som heter Beep som skal ta seg av utrullingen – men her begynner det å snuble litt. Samtidig som vi fikk denne meldingen, fortalte nemlig ZF at den nye shuttelen de introduserte på CES samtidig med Pininfarinas, skal introduseres i USA av Beep. Høres ut som litt av en multitasker dette Florida-selskapet. Du skal møte ZFs deltaker senere.
Benteler forteller forresten også at de har en pilotavtale med Hamburger Hochbahn der Mover skal bli en del av transport-on-demand systemet.