-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Leverer varene
Mercedes-Benz er den eneste av de fem største varebilmerkene som hadde volumfremgang på registreringsstatistikken i fjor. I år kommer nye eSprinter og eCitan som skal gi et elektrisk løft.
– 2022 ble et bra år for oss. Vi selger fortsatt bra med «grunnmodellene» våre, der Vito er hjørnesteinen, og vi har vært relativt sett leveringsdyktige. I fjor fikk vi også på plass nye Citan og kom godt i gang med den, sier Per Ragnar Johansen, salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil i Bertel O. Steen.
– Dere økte i markedsandel fra rundt 10-11 prosent til over 18 i 2022?
– Ja. Markedet har ikke trynet, men registreringsstatistikken reflekterer ikke markedet. Etterspørselen etter varebiler har vært større enn det antall som er registrert. Ser vi på de tre siste årene er det en underdekning i markedet. Bruker du 2019, 2018 og 2017 som de siste «normalmarkedene» lå det i snitt på 34.000 registrerte varebiler per år. Skulle det vært det de siste tre årene også, så «mangler» det 13.000 biler i markedet. De mangler fremdeles, og det blir spennende når vi skal se fremover.
– Dere har fått god «hjelp» i at Volkswagen og Stellantis har hatt leveringsutfordringer. Hvordan blir det i år?
– Det har vi kanskje. Hvordan det blir i 2023 gjenstår å se.
– Hvordan har leveringssituasjonen deres vært i forhold til salget?
– Vi har økt ordrebeholdningen vi også. Med andre ord: Hadde vi fått tak i flere biler kunne vi levert ut flere. Også vi har vært rammet av diverse produksjonsutfordringer, men på tross av det har vi fått levert mange biler.
– Hvor lang er leveringstiden på Vito nå?
– Cirka et halvt år. Ideelt sett kunne leveringstiden vært kortere, men i dagens situasjon er dette levelig.
– Hva vil gjøre en levering på høyde med etterspørselen mulig?
– Modelltilgjengeligheten. Vi er i «Premium-enden» av varebilmarkedet. Vito – som ble Norges mest solgte varebilmodell i 2022 – selges med en andel på 98-99 prosent firehjulsdrift og automatgir og stor motor. Vi ser at mange av disse kundene kjører langt og ofte med tunge tilhengere under alle mulige føreforhold. Per i dag finnes det ikke et elektrisk produkt tilgjengelig som fyller denne rollen.
– Når kommer elektriske produkter som fyller disse «hullene»?
– Det har ikke fabrikken sagt så mye om. Vi håper at det kommer, men inntil man får nok bredde i elektrifiseringen til å dekke de fleste behovene snakker vi nok nærmere 2030 enn 2025 tror jeg.
– Ny eSprinter vises nå i februar. Vil den få firehjulsdrift?
– Fabrikken har ikke kommunisert noe om det foreløpig, så det vet vi ikke.
– Når kommer bilen til Norge?
– Det blir antageligvis helt mot slutten av 2023.
– Hvem er kundene på dagens eSprinter?
– I hovedsak Posten, og noen andre kunder hvor bilen dekker deres behov. Den går 17-18 mil på en lading og til sitt bruk fungerer den helt fint, men vi er gjennom personbil blitt opplært til at lang rekkevidde er avgjørende for en elbil – og da skal den gå mye lenger. Det er nok flere enn de som har kjøpt dagens eSprinter som kunne brukt den.
– Når kommer elektrisk Citan?
– Den kommer i løpet av andre kvartal. Det er litt senere enn opprinnelig plan, men da kommer vi ordentlig i gang med demobiler hos forhandlere og kundeleveringer.
– Vil kundene kjøpe enklere utstyrte modeller når de kjøper elbil, og vil de godta drift på kun to hjul i større grad?
– Det har man jo sett på personbil at kundene har endret handlemønster litt, ut fra hvilke modeller og segmenter som har vært tilgjengelige. Men jeg tror varebilkundene vil kjøpe godt utstyrte elektriske biler, og mange har et reelt behov for firehjulsdrift og for dem er det ikke elvarebil med tohjulsdrift et alternativ.
– Er manglende firehjulsdrift en viktigere faktor enn at rekkevidden er for kort, i tilfeller der Vito-kunder velger diesel fremfor eVito (Long Range)?
– Ja, foreløpig velger de fleste diesel for å få firehjulsdrift. eVito Long Range har en bra rekkevidde på rundt 40 mil, som holder for veldig mange. Vi merker mer etterspørsel etter eVito Long Range enn den andre eVito-varianten vi har, så rekkevidde er viktig. For en del av kundene våre i grisgrendte Norge sitter det nok langt inne å gi slipp på firehjulsdriften. De siste ti årene har to tredjedeler av totalvolumet i «Vito-segmentet» vært firehjulsdrift, sier Johansen.
– Mange faktorer spiller inn på brukervalgene. For eksempel bærekraftbeslutninger som tas i bedrifter vil kunne dreie flere over mot elektrisk, selv om man kanskje ikke får med firehjulsdrift, sier Kjetil Myhre, konserndirektør Mercedes-Benz i Bertel O. Steen.
– Dere ansatte en dedikert ressurs for spesialkjøretøy i september 2021. Hva slags uttelling har det gitt?
– Vi hadde en god posisjon i dette markedet fra før, men jobber med å styrke oss ytterligere. Det går mye på spesialkompetanse innen kjøretøy for brann, redning og politi. Det å forstå disse brukergruppenes behov og hva man kan finne av gode løsninger. Noe er vi kapable til å gjøre «in house», men vi trenger kanskje å utvide kapasiteten, og samtidig må vi sørge for at vi har partnere med den riktige kompetansen, sier Myhre.
– Hva skjer ute hos forhandlerne?
– Det har over tid vært lagt ned et godt arbeid for å bygge kompetanse ute i forhandlernettet. Vi ser potensial for Sprinter, som er et kinderegg av en bil – i positiv forstand, for eksempel når det gjelder påbyggmuligheter. Den er alt fra kassebil til minibuss, handikap-kjøretøy, skapbil, planbil, kranbil og VIP-limousin. Her har vi et ytterligere potensial for å dekke hele Norge med dette.
– Vi skal bygge mer slik kompetanse når elektrifiseringen nå kommer i enda større grad for nyttekjøretøy. Det kan da bli mer utfordrende å ta frem en del løsninger, grunnet høy egenvekt og redusert nyttelast, sier Myhre.
– Kundene trenger kanskje litt opplæring også?
– Ja, i dag har alle kjøpt en dieseldrevet bil, og med stor tank kan du kjøre 80 mil uten å måtte tenke på noe som helst. Innenfor 4.250 kilo vil man selv med en stor batteripakke ikke dekke alle behov vektmessig. Kanskje må man velge en mindre batteripakke og være villig til å gjøre et kompromiss her for å få nødvendig nyttelastkapasitet, sier Johansen.
– Dere er prisgitt produktene dere får fra fabrikken?
– De variantene vi får fra fabrikk må pares med bruksområdene. Vi er gode på det i dag med dieseldrevne varebiler, men her må løypa gås opp på nytt når vi får en ny plattform og elektrifisering. Kunden må i større grad enn tidligere vite hva bilen skal brukes til, og skreddersy konfigurasjonen ut fra det.
– Sprinter er et viktig produkt for oss i dag, men vi tror det blir et enda viktigere produkt inn i fremtiden, med tanke på «last mile»-distribusjon der Sprinter er litt enklere å komme frem med enn en 19-tonns bil.
– Hvor langt har dere kommet med nettkonfigurator for varebiler?
– Fabrikken jobber med en nettbasert konfigurator som sluttkunden kan benytte, og arbeidet er kommet et stykke videre i løpet av 2022. Dette er noe kundene vil merke når det blir klart, men det er ennå en stund igjen. Det kan hende det skjer noe i løpet av året. Samtidig jobber vi internt i Bertel O. Steen med et nytt salgsverktøy for selgerne.
– Hva med andelen serviceavtaler?
– Vi har fått langt bedre salgsverktøy for selgerne våre til å selge dette. Ambisjonen er å utnytte det potensialet bedre, sier Myhre.
– Hvor stort blir markedet i 2023?
– Totalmarkedet for varebiler beregner vi til 32.000 biler. Generelt tror vi bransjen får bedre tilgang til varebiler i 2023, men det blir ikke «fri flyt». Så blir det spennende hva som blir el-andelen. Man ser kanskje for seg en tredjedel av markedet som elektrisk, men det betinger at det blir flere biler og produksjon tilgjengelig enn det vi så i 2022. Det er større etterspørsel etter elektrisk enn det har vært av tilbud, og det vil nok fortsette.