-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS

Letter på sløret om nye eSprinter
Mercedes-Benz er i gang med å bygge opp forventningene til nye eSprinter. Men den skal ikke lanseres før mot slutten av 2023.
- Med nye eSprinter viser vi tidenes mest allsidige og
effektive elektriske varebil fra Mercedes-Benz noensinne. Her kan vi glede oss
over en elektrisk varebil som kan skreddersys til mange av våre kunders ønsker,
og som i tillegg leverer klasseledende rekkevidde, sier Per Ragnar Johansen,
salgsdirektør for Mercedes-Benz varebil, hos Bertel O. Steen.
Nå har produsenten sluppet mer informasjon om den nye modellen, men regn ikke med å se den på norske veier med det første likevel.
Nye eSprinter har forventet lansering i slutten av 2023.
Tekniske nyvinninger
Nye eSprinter kommer med en mengde tekniske nyvinninger og er basert på et nytt konsept bestående av tre moduler.
Dette skal ifølge Mercedes gi «størst mulig frihet i utvikling og design av ulike ombygginger og påbygg som tidligere kun var kjent fra den konvensjonelle Sprinter».
Foran finnes alle høyspentkomponenter som kan kombineres med alle varianter av nye eSprinter, uavhengig av akselavstand og batteristørrelse.
Det integrerte batteriet er plassert så lavt som mulig mellom akslingene for å spare plass.
Sammen med det robuste batterihuset, gir dette et lavt tyngdepunkt. Mercedes mener dette har en positiv innvirkning på kjøreegenskapene og øker kjøresikkerheten.

Den tredje modulen er den elektrisk drevne bakakselen, der den elektriske motoren også er integrert.
Mercedes-Benz har investert rundt 350 millioner euro i nye eSprinter, der rundt 50 millioner euro vil bli investert i hvert av de tre anleggene i Charleston, Düsseldorf og Ludwigsfelde for å tilpasse produksjonen.
Opptil 400 kilometer
I Europa vil den første varianten av eSprinter varebil bli lansert i slutten av 2023, med gradvis introduksjon av chassisutgaven og andre batterivarianter senere.
Mercedes mener dette vil gjøre eSprinter attraktiv som basisbil for en rekke nye sektorer, så vel som for påbyggere og karosseriprodusenter.
Den kombinerte rekkevidden, basert på en simulering med WLTP-syklusen, er forventet å være på opptil 400 kilometer.
Hovedkomponentene til den elektriske eATS-enheten i nye eSprinter er to nye utviklinger. Motoren og den elektriske bakakselen brukes begge for første gang i en elektrisk varebil fra Mercedes-Benz.
PSM-motoren veier rundt 130 kilo og er tilgjengelig i to effektnivåer, med 100 eller 150 kW toppeffekt, og leverer et dreiemoment på opptil 400 Nm.
Den elektrisk drevne bakakselen gir muligheten for chassisvarianter, i tillegg til den klassiske varebilen. Dette skal gi en rekke fordeler med hensyn til ombygginger og påbygg, med flere kjøretøylengder (A2 og A3), maksimal totalvekt på inntil 4,25 tonn og tilhengerlast på opptil 2.000 kg.
Opptil 113 kWh
Kundene kan velge mellom tre forskjellige batteristørrelser på nye Mercedes-Benz eSprinter, avhengig av deres individuelle rekkevidde- og nyttelastkrav.
Nettokapasiteten er på enten 56 kWh, 81 kWh eller hele 113 kWh. Litium/jernfosfat (LFP) cellekjemi gjør at batterivariantene holdes fri for kobolt og nikkel, mens aktiv termisk styring skal sikre maksimal effektivitet.
Som alle Mercedes-Benz eVans, er nye eSprinter i stand til å lade med både vekselstrøm (AC) og likestrøm (DC). Den innebygde laderen har en maksimal effekt på 11 kW, og nye eSprinter kan lades med opptil 115 kW på hurtigladestasjoner. Det betyr at lading fra 10 til 80 prosent med full kapasitet, er forventet å ta rundt 28 minutter for 56 kWh-batteriet og rundt 42 minutter for 113 kWh-batteriet.
MBUX og Mercedes me
At nye eSprinter er helt i front når det gjelder digitalisering og infotainment må vi nesten kunne forvente.
Mercedes-Benz User Experience (MBUX) kommer med den nyeste programvaregenerasjonen, som tidligere kun var kjent i Mercedes-Benz personbiler.
Navigasjon med "Electric Intelligence" sikrer størst mulig planleggingssikkerhet. Systemet viser for eksempel gjeldende rekkevidde i sanntid avhengig av den aktuelle trafikksituasjonen og rutens topografi.
Det beregner også best mulig ladestrategi for å komme så raskt som mulig til destinasjonen, eller for å ha en ønsket batteriprosent på destinasjonen.
Autentisering på ladestasjonen er enkel via MBUX, med betaling via Mercedes me.