Stellantis Pro

Stellantis på offensiven

Budskapet fra Stellantis, da de lanserte sitt Pro One prosjekt i oktober, var ganske enkelt at de ville bli større enn Ford på pickups og varebiler, og at det skulle skje innen 2027.

Det var mye annet som ble sagt også da Alfa Romeo sjefen, Jean-Philippe Imparato, som også plutselig var blitt Pro One sjef – kom til orde.

Han kunne presentere en stor modell-linje, 12 nye nyttebiler fra Citroën, Fiat, Opel/Vauxhall, Peugeot og Ram, med forbrenningsmotorer, batterielektriske og brensel-celle drivlinjer i alle aktuelle vekt og volumklasser det handles i.

Globalt satsing

Innsatsen skal starte i Europa, og etter hvert rulles ut også i USA. Senere skal man se på andre markeder.

Det ble snakket om batteripakker opp til 110 kWt og rekkevidder på inntil 420 km, sammen med hurtiglading på 150 kW.

Andre generasjon brenselceller skal vises i 2024, der de store kassebilene skal få en rekkevidde på inntil 500 km, og full tank skal ta inntil fem minutter.

Selvfølgelig ble det lagt vekt på neste generasjons HMI, varmepumpe og smart regenerativ bremsing for å øke rekkevidden, oppkobling både når det gjelder førerstøtte og infotainment og den nye Smartphone Station som gjør mobiltelefonen til en de facto kontrollstasjon – inkl. valg av funksjoner på knapper på rattet.

Selvkjøring, optimalisering av lastens plassering og 400 V power take-off tilhørte også punktene det ble lagt vekt på.

Trenger tid

Men så viste det seg at revolusjonen kom ikke i går, men vil ta litt tid.

Det ble klart da Xavier Peugeot, fikk ordet. Familiemedlem og sterkt engasjert i Pro One programmet.

– Dagens varebiler forblir på dagens plattformer lenger enn du kanskje trodde, før de flyttes over på den nye STLA-arkitekturen, fortalte han journalistene ved lanseringen.

Riktignok vet vi at den skal debutere under den elektriske RAM 1500 REV i 2025, og under PIH-modellen 1500 Ramcharger i 2025.

– Men det er viktig å erkjenne at for å få økonomi i prosjektet, må vi kapitalisere på dagens eksisterende teknologier, sa han til Automotive News Europe.

– Lange serier er et være eller ikke være for nyttebilene, føyde han til.

Det eneste som er sagt konkret om dagens plattform, konstruert av PSA for Peugeot, Citroën og Toyota og lansert i 2016, er at den også skal bygges hos Tofas i Tyrkia fra 2025 – i tillegg de franske produksjonsanleggene.

Mål om å bli størst i 2027

STLA Frame-arkitekturen ble vist for to år siden, sammen med tre andre STLA oppskrifter.

Da Xavier Peugeot ble bedt om å konkretisere målet om å banke Ford, sa han at de ønsket å bli verdens største på lette nyttebiler, og øke salget fra 1,6 millioner biler i fjor, til ca. to millioner i 2027.

Veksten i Nord-Afrika vil være med på å nå målet, sa han, samtidig som han la til at de regnet med å doble omsetningen for denne virksomheten innen 2030.

Stellantis Pro

Viktig for bunnlinjen

I dag representerer nyttebilene en tredel av omsetningen for Stellantis, men halvparten av fortjenesten.

Imparato sa at de hadde solgt ca. 1,6 millioner biler i fjor, mens Ford hadde klart ca. 2 millioner. I Europa og Sør-Amerika er Stellantis markedsleder, I Midtøsten, Østen og Afrika er de nummer to og henger etter både Ford og GM i USA.

– Vi må gå forbi GM i pickup-segmentet for å kunne nærme oss førsteplassen i USA, sa Imparato.

Den nye Ram Rampage er åpenbart et våpen for å nå den posisjonen, men er ubrukelig i Europa, der Stellantis satser på de batterielektriske for å nå førsteplassen.

Konsernet regner med at i 2030 vil 4+ prosent av deres nyttebiler være batterielektriske eller brenselcelle-drevet.

I Europa er for tiden 43 prosent av deres varebiler batterielektriske – der leder Toyota det feltet overlegent.

Powered by Labrador CMS