AMBISJONER: Stellantis varsler økt spesialisering og høye ambisjoner for sine varebilmerker.

Vil bli størst på lette varebiler

Stellantis etablerer Pro One som en egen forretningsenhet med ansvar for konsernets varebiler og lover samtidig at de skal bli global nummer 1 på dette markedet.

Det var Alfa Romeo-sjefen, Jean-Philippe Imparato som hadde invitert til pressekonferanse på Alfa Romeos gamle testbane, Balocco, for å fortelle om konsernets ny ambisiøse mål.

Imparato har nemlig fått en ny rolle i tillegg – han er også blitt sjef for Stellantis Pro One.

Den nye enheten vil ikke bli noen egen divisjon så heller ikke i fremtiden vil vi få varebilenes salgstall og økonomiske resultater i egne rapporter. Men det er i hvert fall klart at alle dagens varebilmerker, Citroën, Fiat Professional, Opel/Vauxhall, Peugeot og Ram skal fortsette som separate enheter.

Med dette følger de oppskriften fra hovedkonkurrenten Ford. Der etablerte de Ford Pro i 2021 og den ble en egen forretningsenhet i år. Der viste halvårsresultatet at de hadde doblet driftsmarginen til 13 %.

Økning i år

Imparato fortalte at Stellantis i dag er nummer 1 i Europa og Sør Amerika, nummer 2 i Midt Østen og Afrika og nummer 3 i Nord Amerika. Deres globale salg lå på ca. 1,6 million enheter i fjor – 3-400.000 etter Ford. Mellom 6- og 700.000 ble solgt i Europa.

Det var først og fremst ved hjelp av et økende antall små og mellomstore forretninger i Afrika han regnet med å øke volumet, sa Imparato.

I år har salget vist en økning på 5 prosent og hadde nådd 1,1 million biler ved utgangen av august, fortalte han.

Halvårsresultatene fra Ford Pro viser at de hadde økt utleveringene med 8 % til 702.000 biler (uoverensstemmelsen med Stellantis-tallene kan skyldes ulik definisjon på lette varebiler). Omsetningen hadde økt med 22 % og fortjenesten var doblet til $ 2,4 mrd. som resulterte i en margin på 15 %.

Stabil fortjeneste

Financial Times sier at varebiler allerede utgjør en tredel av konsernets omsetning, men halvparten av fortjenesten. Imparato sa til avisen at han regnet med å holde fortjenesten stabil, selv med innføringen av batterielektrisk- eller hydrogen-drift.

Mandag den 23. oktober kl. 15.00 på formiddagen vil Imparato, sammen med andre av Stellantis sine toppfolk, presentere det de kaller «Reimagined Commercial Vehicles» fra alle merkene, samtidig som han skal presentere den nye strategien. Det hele streames på Youtube og kan følges her: https://www.youtube.com/watch?v=-uLq9IZoo38

Powered by Labrador CMS