-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Temmer el-kreftene
Nye VanContact Ultra har egenskaper for å betjene det raskt voksende markedet for elektriske varebiler.
De samme dekk-utfordringene som nevnt i artikkelen om Contis nye lastebildekk Hybrid HS5, gjelder også for elektriske varebiler.
Mange som kjører Tesla aktivt opplever at dekkene slites forbausende fort.
Og det samme skjer med elektriske varebiler.
Sterke krefter
Hyppig sterk akselerasjon og tilsvarende retardasjon sliter dekk som ikke er beregnet på denne typen ytelser. Kraften som virker på dekkene i sving kommer i tillegg. Dessuten må dekksidene tolerere fortauskanter hver eneste dag til det er utslitt.
Når det gjelder elektriske varebiler er det ikke sportsbilytelser vi er ute etter, men likevel tilsvarende tekniske krav til dekkene som i elektriske personbiler. Dekkene skal betjene en relativ høy konstant vognvekt, enten den elektriske varebilen er lastet eller bare konstant halvlastet, som den vil være med batterier.
35 varmegrader
Jeg kjørte de nye Ultra dekkene i en ulastet elektrisk Mercedes-Benz Vito på bane og kunne utfordre så mye jeg ville, så lenge jeg kjørte i tog med andre, som ga meg absolutt ingenting, særlig ettersom den elektriske varevognen var begrenset til 80 km/t.
Vi kan på bakgrunn av en enkel prøvetur på bane, med 35 grader i luften og 50 i asfalten, ikke fastslå annet om Conti VanContact Ultra enn at dekkprodusenten viser at de er på høyde med utviklingen. Dette sett med norske «elektriske øyne».
Fremtiden i våre hender
Konklusjonen er likevel viktig. Continental presenterer sitt Ultra-varevogndekk, lansert i 2022, på nytt i en elektrisk varebil, som betyr at de mener dekkene skal tåle hverdagskjøringen i by og tettbebygd strøk.
Fremtiden er elektrisk. Ultra-dekket til varevogner skal kunne betjene det norske markedet, som vil øke voldsomt de nærmeste årene.