-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen e-Crafter klar for å innta byene
Om du driver transport over lange avstander kan du nok glemme Volkswagen e-Crafter inntil videre. Holder du deg stort sett i sentrum, med inntil 1,72 tonn nyttelast, snakker vi trolig om en drømmevarebil.
e-Crafter har latt vente på seg. Volkswagen sa i 2016 at kunder skulle ha bilen i løpet av 2017, men så har tiden bare gått.
Nå er imidlertid elvarebilen rett rundt hjørnet, og vi har vært i Hamburg for å prøvekjøre og ta modellen nærmere i øyesyn.
Elbil fra start
Det med drømmevarebil gjelder forresten bare dersom du ikke er av dem som må høre knatringen fra en oljebrenner eller kjenne en svak motorvibrasjon i rattet, for at det skal være «en skikkelig bil».
Motordur har naturligvis e-Crafter lite av, men bortsett fra det er det ved første øyekast lite som skiller elvarebilen fra sine dieseldrevne søsken.
Det er flere fordeler ved at e-Crafter ble konstruert som en elektrisk versjon av andre Crafter-generasjon fra grunnen av, og ikke har blitt ombygget til elektrisk drift i etterkant. Blant annet har det bidratt til at arkitekturen kunne utnyttes godt da de elektriske drivverkskomponentene skulle integreres.
Li-ion-batteripakken er for eksempel plassert nedsenket i vareromgulvet, slik at de 1.861 høydemillimeterne i varerommet kan utnyttes fullt ut til last. Totalt lastevolum er 10,7 m3, mens maksimalt tillatt nyttelast er fra 0,975 til 1,72 tonn (avhengig av utførelse).
Behagelig førermiljø
Bak rattet oppleves e-Crafter også helt lik som en «vanlig» Crafter, inntil du titter på instrumentpanelet og ser at turtelleren er erstattet med en måler for strømforbruk og regenerering. For øvrig er det meste også likt som i søsterbilen MAN eTGE, som vi fikk prøve i sommer.
Idet du vrir om nøkkelen (ja, god gammeldags nøkkel) merker du selvsagt forskjellen. Men der vi suser omkring i Hamburgs gater kan vi ikke si annet enn at fraværet av motorlyd og -vibrasjoner gjør førermiljøet meget behagelig. Skal du tilbringe timer, dager og år her blir nok slikt satt pris på.
Tyskerne er åpenbart ikke like vant med elektriske kjøretøy som oss her på berget. Vi observerer mange som snur seg og ser undrende på e-Crafteren når vi i stillhet skyter fart ut fra lyskryss (ja, varebilen er ganske kvikk) i tysklands nest største by.
På instrumentpanelet holder vi hele tiden rede på sanntidsforbruk av strøm, og hvor mye energigjenvinning nedbremsingene våre bidrar med. På den store infotainmentskjermen, under betegnelsen «Car», finner man mer detaljert informasjon om – og analyser av – energiforbruket.
Med programmet Car-Net e-Manager holder du også kontakten med bilen din ved hjelp av smarttelefonen, og du kan administrere en rekke funksjoner selv om du ikke er inne i bilen.
I motsetning til for eksempel e-Golf, som e-Crafter har hentet drivlinjen fra, og nye eSprinter fra Mercedes (som vi i sommer rapporterte om her på YrkesBil.no), er det ingen trinnregulering for regenereringen. Det skrubber godt, men slett ikke slik at vi blir hengende i sikkerhets-stroppen.
Maks 90 km/t
Varebilen har samme motor (EEM85) som e-Golf, på 136 hk (100 kW) og 290 Nm, mens kraftoverføringen til forakselen skjer via en ett-trinns automatgirkasse som er tilpasset nyttekjøretøy (EQ 290).
Kraftpakken høres ikke umiddelbart veldig sprek ut, kanskje, men siden maksimalt dreiemoment er tilgjengelig så å si fra stillstand mangler det ikke på sprintegenskaper. Typisk for mange elbiler dabber kreftene fort av når vi passerer 60 km/t.
Nå er det vel uansett ikke lyskryssprinter som er viktigste øvelse for en varebil (det koster dessuten ganske mye energi). Kjører du derimot fornuftig hevder Volkswagen at strømforbruket vil ligge på 21,54 kW/100 km. ved blandet kjøring og med 975 kilo nyttelast.
Makshastigheten er begrenset til 90 kilometer i timen, noe som skal bidra til å holde «drivstofforbruket» nede og rekkevidden oppe. Kjipt? Kanskje.
Men trenger du egentlig å kjøre fortere i byen, hvor denne bilen er ment å tjenestegjøre? Og forviller du deg ut på storveiene i noen kilometer, så går nok det bra også.
Nok rekkevidde?
Rekkevidden har krympet litt siden vi hørte om e-Crafter første gang i 2016. Da var det snakk om 208 kilometer, nå er den oppgitt til 160 kilometer (NEDC).
Tusenkroner-spørsmålet er selvsagt: Er det nok? Ikke for alle, men trolig for noen - for eksempel de med forutsigbar kjøring i urbane områder.
25 store virksomheter fra Tyskland, Nederland, Storbritannia og Sverige har deltatt i virkelig-liv-testing av e-Crafter, med en flåte på 38 førproduksjonsmodeller.
«Selv under delvis svært krevende betingelser ble en gjennomsnittlig rekkevidde på 100 km oppnådd i daglig drift», skryter Volkswagen, så vi må jo da forutsette at forholdene også gjelder streng vinterkulde.
Noen av bilene vi fikk prøve i Hamburg hadde tomt lasterom, andre hadde 400 kilo last, men vi fikk uansett kjøre altfor kort til å merke hvordan lasten innvirker på rekkevidden. Dessuten var det sommertemperatur.
Det som skal bli virkelig spennende er jo å prøve med mer last, og ikke minst på norske veier om vinteren, så man får et mer reelt inntrykk av bilen og rekkevidden under forholdene vi lever med. Tilhenger kan vi glemme foreløpig, feste for slikt er ikke tilgjengelig.
Batteriet har en kapasitet på 36 kilowattimer, og kan hurtiglades med 40 kW – da fylles batteriet opp til 80 prosent på 45 minutter. Her må nok mange planlegge lading i lunsjen.
Eventuelt kan det fullades på snaut 5,5 timer med en wallbox, eller på ni timer med en vanlig 220V AC, over natta for eksempel.
Relevant for faktisk bruk
Volkswagen mener rekkevidden og toppfartbegrensingen gjenspeiler de faktiske kravene som stilles til bytransporteren i hverdagen.
For å komme fram til dette har produsenten studert over 210.000 kjøreprofiler som var samlet inn fra over 1.500 av deres kunder. Studiene viste at flesteparten av førerne kjørte mellom 70 og 100 kilometer per dag.
«Og det er nettopp slike avstander – ofte kjennetegnet av hyppige start og stopp – den nye e-Crafter er konstruert for», poengterer Volkswagens eksperter.
Ingeniørene forklarer at de ved utformingen av varebilen ikke fokuserte på å oppnå lengst mulig rekkevidde, men derimot en rekkevidde som er relevant for faktisk bruk.
«Konseptet gjør det mulig å redusere batteristørrelsen, noe som igjen bidrar til en lav pris», hevder de.
Så kan det nok diskuteres opp og ned hvorvidt prisen er lav eller ikke. I Norge må du ut med 630.000 kroner, mens du til sammenligning får en L3H3-utgave av Crafter med dieselmotor (102 hk) fra 357.060 kroner (eks. mva.).
For å sammenligne med andre elektriske varebiler kan du sjekke den store oversikten vi laget for en tid tilbake, over hvilke modeller som er i salg og hvilke som er «rett rundt hjørnet».
Leveringstid
Salget av e-Crafter i Norge vil starte rett etter september, men importøren har allerede startet med bestilling av biler til kunder.
– De første kundebilene vil bli levert i november hvis ting går som planlagt, sier kommunikasjonssjef for Volkswagen Nyttekjøretøy, Anita Svanes, til YrkesBil.no.
– Hvor mange kunder står på venteliste?
– Det er et 10-talls kunder på interesselisten, men disse ønsker seg mange biler hver.
– Hvor lang leveringstid må man regne med?
– Det kommer nok til å bli noe leveringstid i starten, men hvor lang den blir tør jeg ikke spå, sier Svanes.
–––––––––––––––-
Prøvekjørt
Volkswagen e-Crafter
Motor: 100 kW/290 Nm.
Drivhjul: Forhjulsdrift.
Batterikapasitet: Lithium-ION HV-celler (37 Ah) med 36 kWh.
Ladefart «hjemmelader»: Cirka 5 timer og 20 minutter (7kW lader).
Ladefart hurtiglading: 7,2 kW og Combolader (CCS) for hurtiglading inntil 40 kW (45 minutter ladetid til 80 % kapasitet).
Rekkevidde: inntil 160 km (NEDC).
Nyttelast: Klasse N2: 1.720 kilo / Klasse N1: 975 kilo.
Lastevolum: 10,7 m³.
Maks tillat totalvekt: Klasse N2: 4.250 kilo / Klasse N1: 3.500 kilo.
Tilhengerkapasitet: Ingen tilhengerkapasitet.
Muligheter for bakseter: Leveres ikke som personbil, men importøren sier de «kanskje kan bygge den som buss, basert på N2».
Pris som varebil: 630.000 kroner.