-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Oppgradert D-MAX
Da RSA begynte å importere Isuzu i 2007 ble det litt fart og avveksling på pickup-markedet. Nå blir konkurransen blant topp tre (topp fire faktisk) skjerpet med en fornyet modell.
Nytt design, nye sikkerhetsfunksjoner og oppdatert teknologi er noe av det RSA frister med når de nå presenterer en D-MAX i ny-ungdom versjon.
Men de kan friste med noe annet også, som sikkert er interessant for mange. Den er allerede ute hos forhandlerne, og vil kunne leveres i Q1 – før avgiftsøkningen som trer i kraft den 1. april.
Sett fra utsiden vil D-MAX kjennere se en større grill, nye LED lykter foran, og noen vil sikkert snakke om et mer markert frontparti.
Bak har det også skjedd noe på illuminasjonssiden, med LED-lamper i et nytt tre-ganger-L mønster.
Nye alufelger med en matt finish er sikkert også et godt salgsargument.
Nye seter er forhåpentlig av interesse for dem som tilbringer kontortiden sin inn og ut av biler som denne.
Mer teknologi
USB-C gir muligheter for flere enheter – Android Auto og Apple CarPlay gir nye muligheter for distraksjoner. At de har fått ny skjerm hører sammen med at også det digitale instrumentpanelet er blitt helt nytt.
Men det har skjedd ting med dynamikken også. Fabrikken har introdusert noe de kaller for Rough Terrain Mode – en elektronisk funksjon som gjør bilen enda mer brukbar i utfordrende terreng.

Her justeres motorrespons, girutveksling og firehjulsdriften for å gjøre grepet og stabiliteten på vanskelig underlag bedre.
Den adaptive cruise kontrollen kan nå bruke skiltgjenkjenning for å justere kjørefarten. Systemet er heldigvis lett å overstyre.
Den optiske avdelingen forteller også om forbedringer. Nytt digitalt ryggekamera har nye funksjoner og egenskaper og også gjør varselfunksjonen som overvåker kryssende trafikk bak, mer nøyaktig.
Og hovedkameraet, som er sentrum i sikkerhetsinstallasjonene, er et 4. generasjon stereokamera som har et utvidet synsfelt på 120 grader (det skanner med andre ord bredere) og oppdager nå potensielle hindringer på inntil 150 meter.
Populært med pickup
La det være nevnt at etter at RSA begynte å importere D-MAX i 2007 har det vært solgt innpå 13.500 slike. I løpet av perioden har det vært registrert nesten 60.000 nye pickups i Norge.
I følge Opplysningsrådet for Veitrafikken er Toyota overveldende bestselger i pickup-segmentet siden den gang, med 28 % markedsandel.
Ford er nummer to med 19,12 % markedsandel mens Isuzu er nummer tre med 17,90 % markedsandel – 700 biler bak Ford.
Det er ikke langt ned til neste mann heller – så her ser vi for oss en mulig kamp i år.
Volkswagen er nummer fire, 500 biler bak Isuzu. Deres Amarok er jo ikke helt ny, så det vil kunne bli vanskelig å kutte forspranget.