-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Quantron med Iveco Daily som ladbar hybrid
Tyske Quantron har gjort det til et forretningsområde å bygge om eksisterende nyttekjøretøy fra forbrenningsmotor til el- eller hybriddrift.
Tette forbindelser til Iveco og Fiat Professional i Sør-Tyskland har naturlig medført at det ofte handler om kjøretøy fra disse produsentene.
Dette er for eksempel tilfellet nå, når selskapet lanserer en serie Iveco Daily modeller som ladbare hybrider under merket Q-Light Van Hybrid.
Bilene er tilgjengelig for totalvekter fra 3,5 til 7 tonn, med nyttelast opptil 3.400 kg, avhengig av versjon.
Den rent elektriske rekkevidden er opp til 70 kilometer med toppfart 80 km/t. Ladetiden er 3,5 – 5 timer, avhengig av batteristørrelse.
Lading under kjøring kan forlenge rekkevidden merkbart, melder produsenten i en pressemelding.
Elektrisk drift gir klare fordeler for nærdistribusjon i byer og tettsteder, og gir mulighet til å bruke bilene også natterstid uten å forstyrre nabolaget med unødig støy.
Quantron tilbyr ikke bare fabrikknye kjøretøy i elektrifisert utgave, men bygger også om brukte biler.
Det tyske transportdepartementet har meldt at det vil støtte denne typen elektrifisering av kjøretøy med opptil 80 prosent av kostnadene fra juli måned i år.
Senere har det vært helt stille i Norge omkring selskapet, og det er mye som tyder på at de nå først og fremst er opptatt av hjemmemarkedet i Tyskland og andre større markeder.
Konkurransepresset øker selvsagt også hele tiden ved at stadig flere bilprodusenter nå ruller ut den ene elektriske og hybride modellen etter den andre fra fabrikk.
Noen data, Quantron Q-Light Van Hybrid (Iveco Daily):
Tillatt totalvekt: 3.500 – 7.000 kg
Nyttelast: 650 – 3.400 kg
Akselavstand: 3.750 – 5-100 mm
Effekt: 120 kW (163 hk)
Dreiemoment: 1.150 Nm
Toppfart: 80 km/t
Rekkevidde, el: 50 – 70 km
Batteri: 20 – 29 kWh
Ladetid: 3,5 – 5 timer
Ladekapasitet: 6,6 kW.