-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ikke bare batteri som gjelder
Volvo Trucks har lenge vært tydelige på at de tar hydrogen på alvor. Nå blir det stadig mer konkret også.
I april i fjor møtte vi Cellcentric for første gang. Dette er navnet på en Joint Venture mellom Volvo-gruppen og Daimler Truck AG, der de sammen skal utvikle brenselceller spesielt utviklet for tunge kjøretøy – og planlegger et av Europas største anlegg for serieproduksjon.
Volvo og Daimler skal imidlertid ikke samarbeide om selve kjøretøyene, og mens Daimler har vist sin hydrogenlastebil tidligere er det først nå vi får et glimt av Volvos.
Volvo Trucks har nå nemlig startet utprøvingen av kjøretøy med brenselceller drevet av hydrogen. Disse er ventet å komme i produksjon i løpet av andre halvdel av inneværende tiår.
– Vi har hatt denne teknologien under utvikling i noen år og det føles stort å se de første lastebilene kjøre vellykket på testbanen. Kombinasjonen av batterielektrisk og elektrisk med brenselceller vil gjøre det mulig for våre kunder å fullstendig eliminere CO2-holdige eksosutslipp fra sine lastebiler, uavhengig av transportoppdrag, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
Supplement
Planen er at hydrogen-teknologien skal komme i tillegg til batterielektriske lastebiler og lastebiler som går på fornybare energikilder, som biogass, som kan leveres i dag.
De elektriske lastebilene med brenselcelle vil ha en rekkevidde som ifølge Volvo kan sammenlignes med mange dieseldrevne lastebiler – inntil 1.000 kilometer – og en påfyllingstid på mindre enn 15 minutter. Totalvekten kan være på rundt 65 tonn eller enda høyere, og de to brenselcellene har kapasitet til å generere 300 kW elektrisitet ombord.
Pilotkunder vil begynne å bruke bilene om få år og kommersiell lansering er planlagt mot slutten av tiåret.
– Elektriske lastebiler med brenselceller drevet av hydrogen vil være spesielt godt egnet til lange distanser og tunge, energikrevende oppdrag. De kan også være et alternativ i land hvor det er begrensede muligheter for batterilading, sier Roger Alm.
Mer grønt hydrogen trengs
Dagens brenselcelleteknologi er fortsatt i en tidlig fase av utviklingen. Volvo mener det er mange fordeler med teknologien, men de ser også noen utfordringer som må forseres.
En av disse er tilgang på grønt hydrogen i stor skala. Volvo definerer grønt hydrogen som «produsert ved å bruke fornybare energikilder som vind, vann og solen». En annen er det faktum at infrastruktur for tanking av tunge kjøretøy fremdeles ikke er utviklet.
– Vi forventer at tilgangen på grønt hydrogen vil øke betraktelig i de neste årene, siden mange industrier vil være avhengig av å redusere CO2-utslippene. Likevel kan vi ikke vente med å senke CO2-utslippene fra transport, vi er allerede sent ute. Så mitt tydelige budskap til alle transportselskaper er å starte overgangen i dag med batterielektrisk, biogass og de andre alternativene som er tilgjengelig. Elektriske lastebiler med brenselceller vil deretter bli et viktig tillegg for lengre og tyngre transporter om noen år, sier Roger Alm.