-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Spesialpåbygg sørger for enklere skift av tunge dekk
Servicebilen med slik dekkmonteringsklo er den eneste av sitt slag i Norge.
Vianor introduserer nå en tjeneste som skal gjøre det raskere og enklere å skifte dekk når uhellet har vært ute.
Sentralt står en Renault Trucks C-serie med et spesialpåbygg som åpner for rask responstid i spesielle situasjoner. Denne kan skifte dekk på halvparten så lang tid som det tar å transportere en anleggsmaskin på tilhenger til et verksted.
Service på tunge dekk skjer vanligvis i henhold til et intervall som spesifiseres i en servicekontrakt. Dekkene på anleggsmaskiner skiftes normalt hvert tredje eller fjerde år i normal bruk, men man kan aldri være gardert mot at det oppstår dekkskader på krevende underlag.
Egenutviklet
For slike uventede situasjoner har Vianor selv utviklet en dekkmonteringsklo for OTR-dekk for bruk på Hiab lastekraner.
– Dekkmonteringskloen egner seg for store gravemaskin-, anleggs- og landbruksdekk. Den kan håndtere dekk med en diameter på opptil 2,9 meter og en vekt på over 2000 kilo, sier Reidar Samuelsen, Business Manager B2B, hos dekk- og bilservicekjeden Vianor.
Når dekkene skal skiftes, bør underlaget helst være jevnt, men de kan også skiftes i ulendt terreng så lenge maskinen kan løftes trygt ved hjelp av en jekk.
To erfarne Vianor-teknikere ankommer stedet, slik at kunden ikke trenger å involvere seg i arbeidet med å skifte dekkene. Dette er en stor fordel på travle anleggsplasser.
Dekkmonteringskloen styres via fjernkontrollen for kranen. Kloen har en rekkevidde på ca. 10 meter, og den kan gripe hjulet som skal skiftes uten å fjerne felgen.
– Fordelene med dekkmonteringskloen er blant annet at arbeidet går raskere: I stedet for å transportere anleggsmaskinen på tilhenger til verkstedet, kan man gjøre jobben på halve tiden på stedet. Alle dekk kan skiftes der og da, sier Samuelsen.
Sparer opptil 70 prosent
Tjenesten er kostnadseffektiv. Kunden sparer penger ved at maskinen kan settes i lønnsom drift igjen raskere.
– Det gir betydelige kostnadsbesparelser for kunden – opptil 70 prosent sammenlignet med tradisjonelt dekkarbeid for anleggsmaskiner. I tillegg til dekkskader kan man håndtere alt av dekkvedlikehold med dekkmonteringskloen, noe som betyr at man slipper å få maskinen fraktet til et verksted. Dekkmonteringskloen øker også sikkerheten til dekkteknikerne, spesielt under krevende forhold, sier Samuelsen.