-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spesialpåbygg sørger for enklere skift av tunge dekk
Servicebilen med slik dekkmonteringsklo er den eneste av sitt slag i Norge.
Vianor introduserer nå en tjeneste som skal gjøre det raskere og enklere å skifte dekk når uhellet har vært ute.
Sentralt står en Renault Trucks C-serie med et spesialpåbygg som åpner for rask responstid i spesielle situasjoner. Denne kan skifte dekk på halvparten så lang tid som det tar å transportere en anleggsmaskin på tilhenger til et verksted.
Service på tunge dekk skjer vanligvis i henhold til et intervall som spesifiseres i en servicekontrakt. Dekkene på anleggsmaskiner skiftes normalt hvert tredje eller fjerde år i normal bruk, men man kan aldri være gardert mot at det oppstår dekkskader på krevende underlag.
Egenutviklet
For slike uventede situasjoner har Vianor selv utviklet en dekkmonteringsklo for OTR-dekk for bruk på Hiab lastekraner.
– Dekkmonteringskloen egner seg for store gravemaskin-, anleggs- og landbruksdekk. Den kan håndtere dekk med en diameter på opptil 2,9 meter og en vekt på over 2000 kilo, sier Reidar Samuelsen, Business Manager B2B, hos dekk- og bilservicekjeden Vianor.
Når dekkene skal skiftes, bør underlaget helst være jevnt, men de kan også skiftes i ulendt terreng så lenge maskinen kan løftes trygt ved hjelp av en jekk.
To erfarne Vianor-teknikere ankommer stedet, slik at kunden ikke trenger å involvere seg i arbeidet med å skifte dekkene. Dette er en stor fordel på travle anleggsplasser.
Dekkmonteringskloen styres via fjernkontrollen for kranen. Kloen har en rekkevidde på ca. 10 meter, og den kan gripe hjulet som skal skiftes uten å fjerne felgen.
– Fordelene med dekkmonteringskloen er blant annet at arbeidet går raskere: I stedet for å transportere anleggsmaskinen på tilhenger til verkstedet, kan man gjøre jobben på halve tiden på stedet. Alle dekk kan skiftes der og da, sier Samuelsen.
Sparer opptil 70 prosent
Tjenesten er kostnadseffektiv. Kunden sparer penger ved at maskinen kan settes i lønnsom drift igjen raskere.
– Det gir betydelige kostnadsbesparelser for kunden – opptil 70 prosent sammenlignet med tradisjonelt dekkarbeid for anleggsmaskiner. I tillegg til dekkskader kan man håndtere alt av dekkvedlikehold med dekkmonteringskloen, noe som betyr at man slipper å få maskinen fraktet til et verksted. Dekkmonteringskloen øker også sikkerheten til dekkteknikerne, spesielt under krevende forhold, sier Samuelsen.