Drivakseldekket Trac10W (vinter), styredekket Steer10W (vinter), hengerdekket Trailer20 og «helårsdekket» Trac15 er blant de første lastebilproduktene fra Nordexx som tilbys i Norge.

NDI satser på eget varemerke for lastebildekk

Nordexx er fra før representert i varebilmarkedet. Nå ruller importøren NDI Norge AS ut konsernets egen merkevare også for tungbilmarkedet, med driv- styre- og hengerdekk.

I lastebilmarkedet er NDI Norge AS fra før importør av merkene Hankook, Double Coin Tires, Toyo, Aeolus Tyres og Doublestar Tires, med de to førstnevnte som de største målt i salgsvolum.

Nå introduserer importøren som et tillegg til de øvrige merkene NDI-konsernets «private brand», Nordexx, for det norske lastebilmarkedet for første gang.

Bredt sortiment

Merkevaren har hittil kun vært tilgjengelig for lette kjøretøy.

LANSERER NYHET: Pål Klevstad Engeset, produktansvarlig for lastebildekk i NDI Norge AS.

– Vi fikk de første lastebildekkene fra Nordexx til Norge før jul, så vi rakk ikke starten på denne vintersesongen, men det var mangel på dekk i markedet på den tiden så det var et kjærkomment tilskudd, sier Pål Klevstad Engeset til YrkesBil. Han er produktansvarlig for lastebildekk i NDI Norge AS.

– Hvorfor ønsker dere nå å introdusere merkevaren i lastebilmarkedet?

– Med et «private brand» har vi et merke som bare vi selger, og vi styrer alt med markedsføring og hele prosessen. I tillegg ønsker eksportavdelingen flere varer å selge. Nordexx er ikke bare et viktig merke for NDI i Norden, det eksporteres også til verden for øvrig – blant annet er Sør-Amerika et betydelig marked, sier Engeset.

Styredekket Steer10W fra Nordexx.

Nordexx produserer ikke dekk selv, men benytter dekk fra ulike produsenter ut fra hvilke mønstre og typer dekk som er aktuelle. Det samme skal vi nå gjøre med lastebildekk.

– Hvilke segmenter satser dere spesielt på?

– Nordexx leveres allerede nå i et bredt sortiment, men til Norge har vi valgt ut noen dekk som vi mener passer det norske markedet. I hovedsak er dette 3PMSF og M+S merkede dekk til styr, driv og tilhengerer. Prismessig hører Nordexx hjemme i de rimeligere kategoriene, sier Engeset.

Endring i markedet

Samtidig forteller han at de merker en økning i antall henvendelser fra lastebileiere som ikke klarer å kjøre fra oktober til oktober på ett sett dekk, etter at det ble lavere mønsterknaster som følge av de nye EU-kravene til rullemotstand.

Mer motorsterke lastebiler og mer kjøring på bar asfalt gjennom vinteren spiller også inn.

– Noen opplever da at dekkene er nedslitt allerede i mai, juni eller juli. Man kan ikke i juni legge på nye vinterdekk, så da er spørsmålet hva de skal sette på. Da er et sommerdekk et godt alternativ, gjerne et med noen vinteregenskaper og 3PMSF-merking slik at de kan brukes et stykke utover høstsesongen og så legge på nye vinterdekk når vinteren banker på. Derfor vil vi også tilby dette, sier Klevstad Engeset, men presiserer at det store volumet for lastebiler fremdeles vil være på vinterdekk.

Han sier videre at leveransesituasjonen nå er under god kontroll.

– Signalene tyder på at det skal gå greit til høsten, men klok av skade vil vi nok prøve å få inn dekkene tidligere så vi har litt mer å gå på. Der vi tidligere fikk inn dekkene i august vil vi nok nå ha dem inn i juni og juli, sier Engeset.

NDI Norge selger lastebildekk gjennom flere av de store dekkforhandlerne, som Fagdekk, Dekkpartner, Vianor og Dekkmann.

I tillegg håndterer enkelte forhandlere i konsernets egen kjede, SuperDekk, tungbildekk.

Powered by Labrador CMS