-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

NLFs fem krav til ny regjering:
– Lastebilnæringa må tas på alvor
Folket har talt. Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er tydelige på hva de forventer av regjeringen som skal lede landet de neste fire årene.
NLF har fem hovedkrav til en ny regjering, som organisasjonen mener vil bidra til en mer trygg, effektiv og bærekraftig godstransport på vei:
- Flere døgnhvileplasser.
- Kartlegging og plan for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet.
- Økte dimensjon og vekter.
- Ny ordning for kjøretøysgodkjenning.
- Bedre støtteordninger for grønn omstilling.
– NLF representerer over 3 000 lastebileiere som er avgjørende for norsk økonomi, beredskap og vareleveranse over hele landet. Vi forventer at politikerne tar næringas utfordringer på alvor den neste stortingsperioden, sier NLF-direktør Knut Gravråk.
Flere døgnhvileplasser
NLF krever at en ny regjering sikrer tilstrekkelig antall døgnhvileplasser og servicetilbud med god standard langs norske veier.
De mener det trengs en mer ambisiøs framdriftsplan der regjeringen forplikter seg til å følge opp med ressurser.
– Veiene er sjåførenes fabrikkgulv. For at sjåførene skal ha anstendige arbeidsforhold og bedriftene gode konkurransevilkår, er transportnæringa avhengig av gode døgnhvileplasser, service- og sanitærtilbud langs veiene, sier Gravråk.
Vedlikehold av fylkesveinettet
Tilstanden på fylkesveinettet er av svært varierende kvalitet.
En stor andel av veiene er grusveier, og dekketilstanden er ofte dårlig, påpeker NLF.
Alvoret blir understreket av at det ifølge tallgrunnlaget for statsbudsjettet for 2025 var 85 prosent høyere risiko for å bli drept eller hardt skadd på en fylkesvei sammenlignet med riks- eller europavei.
– Norsk næringsliv er helt avhengig av transportnæringa, og transportnæringa er avhengig av trafikksikre og effektive veier. Myndighetene må se på bygging, vedlikehold og drift av vei som en investering og ikke en utgift, sier Gravråk.
NLF krever at en ny regjering kartlegger tilstanden på fylkesveinettet og legger en forpliktende plan for å hente inn vedlikeholdsetterslepet.
«Fylkesveiene må inn i nasjonal transportplan og finansieringen må sikres mellom stat og fylke. Viktige næringsveier og de mest rasfarlige veiene må prioriteres først», skriver NLF.
Økte vekter og dimensjoner
Et effektivt tiltak for å kutte klimagassutslippene er å øke tillate vekter og dimensjoner for lastebiler på veiene, mener NLF.
– Å frakte mer last i hver bil vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt og gi vesentlige utslippsreduksjoner. Når økte vekter og dimensjoner tillates på riksveiene må det også sørges for at fylkene og kommunene åpner sine veinett slik at det ikke oppstår unødige flaskehalser, sier Gravråk.
NLF krever at en ny regjering tillater en økning fra 4 til 6 tonn totalvekt innenfor dagens tillate aksellaster på veinettet som allerede er åpent for tømmertransport, og økt tillatt totalvekt på 28 tonn for 3-akslede biler.
Ny ordning for kjøretøysgodkjenning
Å få godkjent nytt kjøretøy oppleves av lastebileiere som byråkratisk og lite effektivt.
– Lastebilnæringa taper millioner mens ferdigbygde kjøretøy står parkert ubrukt og uten skilter. Tilbakemeldinger er manglende veiledning i søknadsprosessene og ved feil havner man bakerst i køa, sier Gravråk.
NLF krever at en ny regjering rydder opp og innfører mer moderne og effektive løsninger på godkjenning av nye kjøretøy.
De mener det bør gjeninnføres fysisk kontroll og et mer brukervennlig system for godkjenning.
Bedre støtteordninger for grønn omstilling
NLFs medlemsbedrifter peker på manglende lade- og fylleinfrastruktur som den største barrieren for å investere i utslippsfrie lastebiler.
– Mange har tomt og plass til å etablere egen ladeinfrastruktur, noen ved bygging av egen ladeinfrastruktur eller ved plassering av ladecontainer. Det de mangler er økonomiske midler og tilstrekkelig strømkapasitet til å gjøre det, sier Gravråk.
NLF krever at en ny regjering sikrer en støtteordning for depotlading og innkjøp av ladecontainere, som gjør at transportører raskere kan ta fatt på det grønne skiftet.
LES OGSÅ:
-
Her lades lastebilene med solkraft
-
Enova vil relansere støtte for bedriftslading av tunge kjøretøy
-
NLFs Transportturné: Vil ha politisk debatt rundt lastebilen
-
Toyota inngår samarbeidsavtale med Norges Lastebileier-Forbund
-
Krever adgang for mer enn nullutslipp i kollektivfeltet
-
NLF: – Det er utrolig gledelig. Serien har helt klart bidratt til økt interesse for yrket
-
Stor transportmesse i Lillestrøm i 2026
-
Enkeltgodkjenning må bli enkelt – kan det endelig skje i 2025?
-
Påbyggerne «har nådd bristepunktet» - Statens vegvesen lover bedring
-
– Regjeringen forsømmer tungtransportsektoren