Både Navara og Pathfinder har fått en solid oppgradering. Designen er skikkelig frisket opp, bilene har fått mer utstyr, og i interiøret er det brukt nye materialer som løfter kvalitetsinntrykket.
Annonse
Disse to Nissan-modellene er sydd over samme lest og har felles førermiljø. Forskjellen er at Navara er en pickup, mens Pathfinder er varebil (eventuelt personbil).
Den norske importøren regner med å selge 200 Navara i år, og mellom 50 og 100 Pathfinder, de sistnevnte bare som varebil.
Utseendet har fått en skikkelig oppstrammer, med blant annet nye frontlykter, ny front, nye støtfangere både foran og bak, ny midtkonsoll og modifisert betjening av 4x4-systemet.
Lettkjørte
Vi har fått anledning til å kjøre begge modellene i bilens «hjemland» Spania – begge produseres nemlig i Nissans fabrikk nær Barcelona – og førsteinntrykket er at bilene er lettkjørte og godt støydempet, spesielt Navara hvor V-sekseren er meget stillegående.
Annonse
Ved landeveiskjøring på asfalt står ikke Navara mye tilbake for personbiler når det gjelder kjørekomfort. Den er retningsstabil og så absolutt lettkjørt, men har noe stivere fjæring.
Kraftpakke
Den nye V-sekseren, med betegnelsen 3.0 dCi, byr på 231 hester og et moment på 550 Nm. Drivstofføkonomien er forbedret fra tidligere motor, med et forbruk på 0,95 liter/mil ved blandet kjøring med 7-trinns automatgir.
Den nye Nissan Navara har en lasteplanlengde på 151 cm, mens bredden mellom hjulbuene er 113 cm. Nyttelasten ligger på omtrent 700 kg, avhengig av motor- og utstyrsvariant. Navara kan dessuten trekke tilhenger med vekt inntil 3000 kg.
ESP er ikke standard på innstegsmodellen, men er inkludert på toppmodellen som kalles Connect Premium. Her finner du også et nytt, avansert navigasjonssystem, ryggekamera samt Bose lydanlegg med mulighet for tilkobling av ipod og mp3-spiller.
Annonse
Konkurrenter: Toyota HiLux, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max med flere.