-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Slutt for Toyota Hiace
En epoke er over. Det er nå klart at Toyota Hiace forsvinner fra det norske markedet.
Dagens Toyota Hiace er ikke godkjent etter utslippsnormen Euro5. Og det er et krav for alle nye biler fra 2012.
Den norske importøren har nettopp informert sine forhandlere om at det heller ikke er planer om verken en oppgradering til Euro 5 – eller at det finnes planer om en etterfølger.
Dermed er det altså slutt på Hiace-importen per 1. januar 2012. De siste bilene for salg i Norge blir produsert i Japan i oktober.
Toyota Hiace har vært en av tidenes mest solgte varebiler i Norge. Bilen har vært produsert siden 1967 - og det er nå importert 110.000 slike biler til Norge.
På verdensbasis har salget av Hiace gått stadig tilbake. I Europa har bilen de siste årene stort sett bare vært solgt i Norge, Finland og noe i Irland. Norge har vært det største markedet.
Les også:
- Garantioversikten for varebiler
- Overkassebilen – Mercedes Vito testet
- Varebilseksjonen yrkesbil.no/varebil
Toyota/Lexus har planer for en rekke nye personbilmodeller. I kampen om ingeniører til å utvikle og teste nye biler taper altså Hiace. Den ofres for utvikling av nye personbiler.
Det kan imidlertid fortsatt komme andre varebiler. Norske forhandlere har fått beskjed om at de i løpet av 2011 vil få flere detaljer om Toyotas nyttekjøretøyer.
Og forhandlerne ønsker seg utvilsomt også en mindre varebil som kan konkurrere med VW Caddy, Citroen Berlingo og Peugeot Partner.
Toyota vil imidlertid fortsette med SUVen Landcruiser og pickupen Hilux som varebiler, mens varebilversjonen av Verso fases ut.
Det ruller nå rundt 66 000 Hiace på norske veier. I fjor ble det registrert 2882 nye biler. Planen er i år å øke antallet til 3055 solgte Hiacer.