-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Logistikk-kjempens elbilhandel vekker oppsikt
Det internasjonale logistikkselskapet Maersk har vært på storhandel av elektriske lastebiler i det siste. 300 fra Einride og 126 fra Volvo er tall som vekker oppsikt.
Første gangen vi stiftet bekjentskap med Einride var da det svenske oppstartselskapet viste frem sin autonome Pod i 2017. En selvkjørende kasse på fire hjul, uten spor av førerhus, ratt eller pedaler.
Av ulike grunner har ikke verden vært helt klare for å sette dette konseptet ut i fullskala drift i det virkelige liv. Derfor har Einride også satset på mer konvensjonelle lastebiler, med førerhus, ratt og pedaler – men med elektrisk fremdrift.
I fjor høst fortalte Bring i Sverige at de skulle ta i bruk seks biler fra Einride. Dette var snakk om et DAF-chassis med drivlinje fra Emoss, det nederlandske selskapet som har spesialisert seg på å bygge om lastebiler fra fossil til elektrisk drivlinje.
I tillegg bygger Einride selv inn sin «tekniske plattform», som er omfattende nok til at de velger å «re-brande» bilen med eget navn og logo og sågar kalle den for en «intelligent lastebil».
Når Maersk nå har bestilt 300 elektriske lastebiler fra Einride for bruk i Nord-Amerika er det ikke den DAF-baserte varianten, men biler av typen Class 8 8TT Gen 3 produsert av kinesiske BYD. Så er disse tilkoblet Einrides eget operativsystem for veitransport og logistikk.
Kjøretøyene skal leveres i perioden 2023-2025 og brukes til distribusjon og transport i Performance Team, som er en del av Maersk-gruppen.
At Maersk legger inn en såpass solid ordre hos et «lastebilselskap» som ikke engang produserer egne kjøretøy, er slett ikke overraskende – ettersom Maersk var en av investorene som bidro med totalt 110 millioner dollar inn i Einride på vårparten i fjor.
Men de har samtidig lagt inn det Volvo Trucks i Nord-Amerika omtaler som en «rekordstor ordre» på 110 Volvo VNR Electric lastebiler.
Avtalen kommer i tillegg til en tidligere ordre på 16 kjøretøy av samme modell. Totalt er dette den største enkeltordren på Volvos elektriske lastebiler.
Ordren er lagt av Performance Team i Maersk-gruppen og betyr at totalt 126 av disse elektriske lastebilene vil være i drift for Performance Team. De første bilene vil være i drift i andre kvartal 2022, og alle 126 bilene er planlagt levert innen første kvartal 2023.
De tunge elektriske Volvo-lastebilene vil tjenestegjøre i California med et vidt spekter transportoppdrag, inkludert transport ut fra havner og distribusjonsruter fra sentrallagre.
VNR Electric har inntil 440 km rekkevidde og en batterikapasitet på 565 kWh. Lastebilen kan lade 80 % på 90 minutter med 6 batteripakker og 60 minutter for versjonen med 4 batteripakker. VNR Electric produseres ved Volvo Trucks’ fabrikk i New River Valley i Virginia, som eksklusivt produserer alle merkets lastebiler i Nord-Amerika.
Internasjonalt har produsenten satt mål om at innen 2030 skal 50 prosent av alle lastebiler som blir solgt være elektriske.