-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Totalt kaos rundt Lordstown
Var det et typisk dødskyss da daværende president Trump møtte bilen på South Lawn for et snaut år siden og ‘just loved this truck’?
Nå er Lordstown Motors omgitt av svært store spørsmålstegn.
I løpet av forrige uke har det nemlig vist seg at ‘nok faste bestillinger til to års produksjon’ ikke var bestillinger i det hele tatt.
Plutselig forsvant CEO Steve Burns – han var blant stifterne i 2018 - og finanssjef Julio Rodriguez. Begge gikk på dagen.
Nye CEO Angela Strand brukte bare noen timer på å si at de fremdeles var klare til å starte produksjon i september. Hun kalte det ‘en ny dag’ for denne startup-bedriften og en kort stund steg aksjen med 15 %, men nøyde seg med pluss 8 % da dagen var slutt.
Da hadde det allerede gått en melding til Securities and Exchange Commission om at de i prinsippet ikke hadde penger til å starte noen produksjon.
Dette er ikke den første elbilprodusentene med store Power Point presentasjoner som har skuffet markedet. Nikola er et annet, nærliggende, eksempel.
Problemet er blant annet at selskaper som disse som har gått på børs via såkalte Spac – der det virkelige objektet gjemmer seg bak den enheten som egentlig blir børsnotert – åpenbart har muligheter til å komme med mye luftigere fremtidsutsikter enn det som vanligvis kreves av et nytt selskap.
Da Lordstown gikk på børs ‘bak’ et selskap som heter DiamondPeak Acquisition fikk investorene beskjed om, bl.a., at det ikke ville være nødvendig med kapitaltilførsel før man begynte å selge biler.
Nå har Financial Times lest den fine skriften i børs-presentasjonen og kommet til side 288 der ‘det vil kunne bli behov for ekstra kapital i fremtiden, av en rekke forskjellige årsaker’.
Vanskelighetene startet for alvor tidlig på vårparten da short-selgeren Hindenburg Research sa at påstanden om 100.000 forhåndsordre bare var en bløff for å skaffe mer kapital. Like etter fortalte Lordstown at SEC hadde startet en undersøkelse av selskapet.
Hvis prosjektet mislykkes blir det enda en skuffelse for Mahoning Valley i Ohio som har mistet titusenvis av arbeidsplasser de siste årene. Den 5. mars 2019 trillet den siste Chevrolet Cruze av linjen på GMs fabrikk i Lordstown – det er der det er meningen at den nye trucken skal bygges.
(Du kan lese en skikkelig slagside-historie om bilproduksjon i dette området her.)
I fjor, et halvt år før de gikk på børs, betalte Lordstown Motors $ 12 mill. til Workhorse Group for å overta rettighetene til deres W-15 pickup. Lordstown-grunnleggeren Steve Burns kom rett fra Workhorse da han startet den nye bedriften.
Hva som skjer nå er det ingen som vet. Samme dag som Årsmøtet skulle finne sted ble det sendt melding om at det er utsatt fra 17. juni til 19. august.