-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Personbilmekaniker
Bertel O. Steen Lørenskog, avd. Hvam
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS

Kommunen blar opp for varebil-lading etter Enova-exit
Oslo kommune mener statlige Enova var for tidlig ute med å kutte støtten til kjøp av elektriske varebiler og ladere. Derfor innfører kommunen nå en ny tilskuddordning for lading av elvarebiler.
Ordningen gjør at Oslo-bedrifter nå kan søke tilskudd på 30 prosent av kostnadene til både lader og ladeinfrastruktur for elvarebiler.
«Hensikten er å demme opp for den negative effekten av at Enova sin tilskuddsordning avvikles, og dermed gjøre det lettere for bedrifter å bytte fra fossil til elektrisk varebil», skriver Oslo kommune.
Kommunen sier de har mottatt sterke ønsker om dette fra bransjer som benytter elektriske varebiler.
Dette skjer etter at Enova nylig varslet at støtten til kjøp av nye elvarebiler og biogasskjøretøy avsluttes 31. mai 2023. Som følge av dette, vil også den nasjonale tilskuddsordningen for kjøp av lader til elvarebil avsluttes.

– Staten trekker dessverre ut kontakten for elvarebilene,
når Enova nå alt for tidlig legger ned tilskuddsordninger. Dette slår beina
under klimaarbeidet til flere bedrifter, noe som er svært beklagelig. Når
staten trekker seg ut, tar Oslo nå ansvar for å sikre at elektrifiseringen av
varetransporten fortsetter. Det er avgjørende for at vi skal bli en utslippsfri
by i 2030, sier Sirin Stav (MDG), miljøbyråd i Oslo kommune, i en artikkel på klimaoslo.no.
Inntil en million kroner
Makstilskuddet i den nye ordningen er 15.000 kroner per ladepunkt. Kommunen dekker maks 1 million kroner per bedrift for hele tiltaket. Det er ingen grense på hvor mange ladepunkt hver bedrift kan søke om støtte til.
– Med den nye ordningen kan bedrifter som har mange elvarebiler få tilskudd til å etablere flere ladere. Vi vet at for bedrifter med mange kjøretøy er omstillingen til elektrisk ekstra kostbar på grunn av store innkjøp. Vi håper denne ordningen kan bidra til å redusere den økonomiske belastningen og bidra til overgangen til elektriske varebiler, sier Margrethe Lunder, klimarådgiver i Klimaetaten.
Skal bli enklere
Med den nye tilskuddsordningen ønsker kommunen i tillegg å gjøre det lettere for Oslo-bedrifter å søke om støtte til etablering av lading av elvarebiler på arbeidsplassen.
– Den nye ordningen Lading av elvarebil tilbyr økonomisk støtte til både ladeinfrastruktur og kjøp av ladeboks gjennom én søknad, noe som er en forenkling i forhold til dagens ordning, forteller Lunder.
Behov for drahjelp
«For at Oslo skal nå sine klimamål må alle varebiler være elektriske innen 2030. I dag er andelen 15 prosent. Det er derfor fortsatt behov for virkemidler for å få flere elektriske varebiler på veiene», skriver kommunen.
Et omfattende innsiktsarbeid og en virkemiddelanalyse gjennomført av Klimaetaten i samarbeid med miljøstiftelsen Zero, viser at god og forutsigbar tilgang på lading er en forutsetning for at bedrifter skal velge elektriske varebiler.
LES OGSÅ:
-
Elektrikernes ladegrep
-
Lader kun på byggeplassen
-
Tar med seg strømkilden
-
Nyetablert ladeaktør får over 10 millioner i Enova-støtte
-
Ny generasjon elbil-ladere
-
Ladestasjoner for tungbiler – når, hvor og hvordan?
-
55 ladepunkter for tunge kjøretøy i Oslo innen sommeren 2024
-
– Vil se om det er et marked for elektriske utleiebiler
-
Ny aktør vil bli Nordens største på hydrogen til tungtransport
-
– Dette er kritiske punkter i dagens flåtestyring