De små elektriske nyttekjøretøyene byr på mange smarte påbyggvarianter.
De små elektriske nyttekjøretøyene byr på mange smarte påbyggvarianter.
De små elektriske nyttekjøretøyene byr på mange smarte påbyggvarianter.
De små elektriske nyttekjøretøyene byr på mange smarte påbyggvarianter.
De små elektriske nyttekjøretøyene byr på mange smarte påbyggvarianter.
De små elektriske nyttekjøretøyene byr på mange smarte påbyggvarianter.

- Vi skal fylle et hull i markedet

En ny aktør satser nå på små, elektriske nyttekjøretøy - deriblant svenske Inzile som har markert seg i Norge tidligere.

Første gang vi omtalte Inzile på YrkesBil.no var i april 2019.

Så tok det kun noen måneder før Bring, som er en del av Posten Norge, hadde investert fem millioner kroner i det svenske oppstartselskapet.

Deretter ble det stille en stund, før det i 2021 dukket opp Inzile-biler kledd i Bring-grønt og med Posten-selskapets logo på. Disse skulle brukes av Bring i Sverige.

Det ble samtidig opplyst at Inzile hadde etablert et salgskontor i Norge, uten at de har gjort mye ut av seg det seneste året. Det norske selskapet Inzile AS er oppført med den svenske Inzile-gründeren, Erik Ragnar Åhgren, som både daglig leder og styreleder.

Men nå melder altså nyetablerte Elmobilitet AS, med Cato Røisland og Ole Kristian Svads, i spissen at de har inngått et samarbeid med Inzile AS.

Vil dekke «hull» i markedet

De første bilene fra Inzile til norske kunder er allerede levert, og benyttes til snøbrøyting og salting av gang/sykkelstier. Andre åpenbare bruksområder er eiendomsforvaltning og andre kommunale oppgaver som avfallsinnsamling og plantevirksomhet.

«Dette er kjøretøy som fyller et behov i markedet som ikke tidligere har vært tilgjengelig mellom tradisjonelle varebiler og golfbiler. Med 720 kg nyttelast, 120 km rekkevidde og 50 km/t fyller de et gap i markedet som stadig oftere etterspørres», skriver den nye forhandleren i pressemeldingen.

- Vi skal fylle et hull i markedet som dagens tradisjonelle leverandører ikke kan dekke, sier Cato Røisland og Ole Kristian Svads.

De opplyser videre at de elektriske nyttekjøretøyene fra Inzile kvalifiserer til støtte fra Enova.

Elmobiltet AS vil ha base i Drøbak og Oslo i første omgang, og er nå i ferd med å knytte til seg samarbeidspartnere og egne avdelinger i de større byene.

Foruten nevnte Inzile lanserer de i disse dager også elektriske kjøretøy for urban mobilitet fra Tripl.

- Med de endringer som skjer i samfunnet med vesentlig økt fokus på fossilfrie løsninger, er vi sikre på at disse kjøretøyene vil bli et godt og seriøst bidrag i det urbane miljøet, sier Ole Kristian Svads.

3- eller 4-hjuling

Tripl registreres som moped og har en maks hastighet på 45 km/t og en rekkevidde på 100 km. Lasterommet er på 700 liter og har en nyttelast på 200 kg.

Som 3-hjuling kan man se for seg for eksempel vare- og matdistribusjon de mest sentrale bystrøkene. Den kan tilbys med både varmeskap og kjøleskap i lasterommet. Andre aktuelle utstyrsvarianter kan være spesialpåbygg for høytrykksspyling, vindusvask og rengjøring av reklameplakater.

4-hjulingen er på sin side ikke registreringspliktig og kan kjøres uten førerkort. Denne har en total nyttelast på 350 kg, og rekkevidden kan tilpasses avhengig av behov, fra 25 km til 200 km. Toppfart er beskjedne 17 km/t.

Også her er påbyggmulighetene mange og denne kan utstyres med eksempelvis hydraulisk tippfunksjon av lasteplan, oppbevaringskasser eller 300 liter vanntank med elektrisk pumpe for vanning.

Powered by Labrador CMS