En av de elektriske varebilene som kjører for Dachser i Oslo.
En av de elektriske varebilene som kjører for Dachser i Oslo.

Dachser på el og gass

Logistikkselskapet Dachser satser på elektriske vare- og lastebiler i Norge, mens biogass står høyt i kurs i Finland.

Publisert

I Oslo har Dachser og transportselskapet Cargotron et samarbeidsprosjekt om «utslippsfri levering», i første omgang med to elektriske Volkswagen e-Crafter.

Varebilene vil også snart få følge av en ny elektrisk lastebil.

Bakgrunnen er at etterspørselen etter miljøvennlige løsninger øker blant kundene, ifølge Dachser.

– Derfor er det veldig viktig for oss å ha samarbeidspartnere som kan henge med i svingene. Med Cargotron har vi dette. Ikke kun i forstand av at de tilbyr elektrisk drevne kjøretøy, men også at vi deler både interessen for – og ekspertisen innen – miljøvennlige kjøretøy, sier Marius Jahr, Operations Manager hos Dachser Norway.

Dachser Finland derimot investerer nå i biogassdrevne lastebiler.

Bilparken til nærtrafikk oppfyller dermed allerede nå utslippsreduksjonsmålene for 2030 som er fastsatt av den finske regjeringen.

Fra og med i år vil Dachser Finland European Logistics – avdelingen som ligger i Kerava, og som er ansvarlig for å drive selskapets eksport/importvirksomhet i Finland – benytte totalt 10 gassdrevne kortdistanse lastebiler.

Det er snakk om åtte lastebiler av typen Volvo FE og to av typen Iveco Eurocargo 160EG/F, av en bilpark på totalt 15 lastebiler.

Alle disse lastebilene går på komprimert biogass (CBG).

Videre opplyser selskapet at planen er å bygge om de resterende få kortdistanse lastebilene til enten biogass eller elektrisk.

– Sammenlignet med 2019-tallene har vi klart å redusere CO2-utslippene våre i områdene der vi bruker lastebiler drevet av komprimert biogass, med totalt 70 prosent, forklarer Tuomas Leimio, Managing Director i Dachser Finland European Logistics.

Powered by Labrador CMS