-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Med denne skal Nissan delta i et stadig viktigere marked
Nissan var tidlig ute da elektriske varebiler begynte å bli «hot» for noen år siden, med sin e-NV200. Men stor varebil med elmotor har de ikke hatt - før nå.
Interstar er navnet på den første store varebilen fra Nissan som leveres med elmotor.
Den er større enn dagens Interstar (som tidligere het NV400) - som altså kun ble levert med forbrenningsmotorer, og fremstår nok mer moderne i tråd med Nissans nye designspråk, ifølge pressemeldingen.
Skjønt, hvem sitt designspråk dette er kan sikkert diskuteres. Interstar er som alle kan se en variant av varebilen Master fra Nissans allierte, Renault.
Derfor er det nok heller ingen som blir overrasket over at nye Interstar dukker opp nå, noen måneder etter at vi fikk stifte bekjentskap med nye Renault Master sist høst, på Solutrans-utstillingen i Lyon.
Ei heller er det noen overraskelse at også Nissan kan skilte med de hittil sterkeste WLTP-tallene (460 kilometer) i dette segmentet, etter at Renault jublende avslørte prestasjonen i forrige uke.
Viktig modell
Samtidig er det åpenbart at kommende Interstar vil bli en viktig modell for Nissan, ikke minst i elbilkåte Norge.
Etter at e-NV200 forsvant ut av modellpaletten har Nissan hatt lite å bite fra seg med i varebilmarkedet, inntil de fikk nye lille Townstar (basert på Renault Kangoo).
Av 206 nyregistrerte Townstar i Norge i 2023, var 180 elektriske og 26 bensindrevne, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Totalt registrerte Nissan 240 nye varebiler i Norge i fjor. Foruten Townstar var det 28 Primastar og seks Interstar (formodentlig av utgående versjon), ifølge OFV-tallene.
Nissan opplyser at Interstar får merkets standard garanti på varebiler, som er 5
år eller 160.000 km for dieselvarianten, og 8 år eller 160.000 km
batterigaranti for den elektriske varianten, som forresten skal hete Interstar-e.
Neste generasjon Interstar leveres i en rekke karosserivarianter, herunder planbil, lastebil med tipp, med varekasse og som lukket varebil.
To batteristørrelser
Interstar-e leveres med to forskjellige batterivarianter.
Det største batteriet er på 87 KWt og har en rekkevidde på intill 460 km (WLTP) og opp til 130 KW ladehastighet.
Det betyr at den kan lade opp til 252 km på 30 minutters ladetid, ifølge Nissan.
Nye Interstar-e kan også leveres med et 40 KWt batteri.
Varebilen har 4 cm bredere sidedører, samt 10 cm lengre lasterom enn forgjengeren. Lasteevnen er på 1,6 tonn for Interstar-e, og opp til 2 tonn på dieselversjonen.
Begge utgaver kan trekke opp til 2 500 kg. Interiøret er også oppgradert med blant annet varme i setene, oppvarmet frontrute, samt nytt setetrekk.
Svingradiusen skal dessuten være bedret med 1,5 meter i forhold til tidligere utgave.
Sikkerhet, selvsagt
At en lang rekke sikkerhetsutstyr inngår i standardprogrammet er vel nærmest en selvfølge i dag. Noe av det er sågar påbudt av EU.
Noe av det du finner i Interstar er: Nødbrems foran, sensor for ”registrering av trøtt fører”,
dekktrykksovervåking, samt at den har såkalt Trailer Sway Assist for å hindre at hengeren slenger dersom man kjører med det.
Nissans nye ”1 box” bremsesystem skal sikre at bremsekraften alltid er optimal uansett hvor tungt bilen er lastet, opplyses det.
Reaksjonstiden ved
nødbremsing er halvert i forhold til tidligere generasjon Interstar.
Nærmere informasjon om priser og levering kommer importøren tilbake med senere, lover de.
Stian Thrane, Country Communications Manager hos Nissan Nordic Europe, røper imidlertid overfor YrkesBil at forbrenningsmotoriserte biler kommer først, og at elversjonen kommer i årets siste kvartal.