GRILLFEST: Si hva du vil om nye Interstar, men ingen kan etter dette påstå at Nissan-designerne ikke elsker grill.

Med denne skal Nissan delta i et stadig viktigere marked 

Nissan var tidlig ute da elektriske varebiler begynte å bli «hot» for noen år siden, med sin e-NV200. Men stor varebil med elmotor har de ikke hatt - før nå.

Interstar er navnet på den første store varebilen fra Nissan som leveres med elmotor. 

Den er større enn dagens Interstar (som tidligere het NV400) - som altså kun ble levert med forbrenningsmotorer, og fremstår nok mer moderne i tråd med Nissans nye designspråk, ifølge pressemeldingen. 

Skjønt, hvem sitt designspråk dette er kan sikkert diskuteres. Interstar er som alle kan se en variant av varebilen Master fra Nissans allierte, Renault.

Derfor er det nok heller ingen som blir overrasket over at nye Interstar dukker opp nå, noen måneder etter at vi fikk stifte bekjentskap med nye Renault Master sist høst, på Solutrans-utstillingen i Lyon. 

Ei heller er det noen overraskelse at også Nissan kan skilte med de hittil sterkeste WLTP-tallene (460 kilometer) i dette segmentet, etter at Renault jublende avslørte prestasjonen i forrige uke. 

Viktig modell

Samtidig er det åpenbart at kommende Interstar vil bli en viktig modell for Nissan, ikke minst i elbilkåte Norge. 

Etter at e-NV200 forsvant ut av modellpaletten har Nissan hatt lite å bite fra seg med i varebilmarkedet, inntil de fikk nye lille Townstar (basert på Renault Kangoo).

Av 206 nyregistrerte Townstar i Norge i 2023, var 180 elektriske og 26 bensindrevne, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. 

Totalt registrerte Nissan 240 nye varebiler i Norge i fjor. Foruten Townstar var det 28 Primastar og seks Interstar (formodentlig av utgående versjon), ifølge OFV-tallene.

Nissan opplyser at Interstar får merkets standard garanti på varebiler, som er 5 år eller 160.000 km for dieselvarianten, og 8 år eller 160.000 km batterigaranti for den elektriske varianten, som forresten skal hete Interstar-e.

Neste generasjon Interstar leveres i en rekke karosserivarianter, herunder planbil, lastebil med tipp, med varekasse og som lukket varebil. 

To batteristørrelser

Interstar-e leveres med to forskjellige batterivarianter. 

Det største batteriet er på 87 KWt og har en rekkevidde på intill 460 km (WLTP) og opp til 130 KW ladehastighet. 

Det betyr at den kan lade opp til 252 km på 30 minutters ladetid, ifølge Nissan. 

Nye Interstar-e kan også leveres med et 40 KWt batteri.

Varebilen har 4 cm bredere sidedører, samt 10 cm lengre lasterom enn forgjengeren. Lasteevnen er på 1,6 tonn for Interstar-e, og opp til 2 tonn på dieselversjonen. 

Begge utgaver kan trekke opp til 2 500 kg. Interiøret er også oppgradert med blant annet varme i setene, oppvarmet frontrute, samt nytt setetrekk. 

Svingradiusen skal dessuten være bedret med 1,5 meter i forhold til tidligere utgave.

Sikkerhet, selvsagt

At en lang rekke sikkerhetsutstyr inngår i standardprogrammet er vel nærmest en selvfølge i dag. Noe av det er sågar påbudt av EU. 

Noe av det du finner i Interstar er: Nødbrems foran, sensor for ”registrering av trøtt fører”, dekktrykksovervåking, samt at den har såkalt Trailer Sway Assist for å hindre at hengeren slenger dersom man kjører med det.

Nissans nye ”1 box” bremsesystem skal sikre at bremsekraften alltid er optimal uansett hvor tungt bilen er lastet, opplyses det. 

Reaksjonstiden ved nødbremsing er halvert i forhold til tidligere generasjon Interstar.

Nærmere informasjon om priser og levering kommer importøren tilbake med senere, lover de.  

Stian Thrane, Country Communications Manager hos Nissan Nordic Europe, røper imidlertid overfor YrkesBil at forbrenningsmotoriserte biler kommer først, og at elversjonen kommer i årets siste kvartal.

Powered by Labrador CMS