AEROVAN: Det er navnet Renault bruker på Master-konseptet som via god aerodynamikk har bidratt til det som hevdes å være klasseledende rekkevidde.
AEROVAN: Det er navnet Renault bruker på Master-konseptet som via god aerodynamikk har bidratt til det som hevdes å være klasseledende rekkevidde.

Intensivert rekkeviddekappløp blant de store varebilene

Renault forteller nå at lanseringsklare Master bruker 27 prosent mindre energi enn dagens generasjon, og at elversjonen har en WLTP-rekkevidde på 460 kilometer. Noen bedre?

Da Mercedes-Benz åpnet ordreboken for sin nye eSprinter 16. januar i år, opplyste de samtidig at den store elvarebilen har en WLTP-rekkevidde på inntil 440 kilometer.

Altså ikke riktig så langt som de skrøt av å ha kjørt under en test høsten 2022, med 475 kilometer, men like fullt så det ut til at Mercedes-Benz skulle dra det lengste strået i klassen for de store varebilene.

Men stjernegliset skulle visst ikke få vare lenge. 

Denne uken ble nemlig rekkeviddetallet gruset, da Renault plutselig offentliggjorde at deres nye Master klarer 460 kilometer WLTP. 

Det er 50 kilometer mer enn vi fikk opplyst, da vi så Master’n på Solutrans-utstillingen i Lyon sist høst. Franskmennene hadde altså et Ess i ermet. 

Ekstra surt for Mercedes-Benz er det muligens at det er nettopp deres franske allierte som slår dem. De har jo tross alt barn sammen: Renault Kangoo og Mercedes-Benz Citan er som kjent skilt ved fødselen. Nissan Townstar også, for øvrig.

«Aerovan»

Uansett: Renault Master kommer med to energilagringskapasiteter: 40 kWh og 87 kWh. Batteripakkene er innebygd i et enkelt kabinett og skal ifølge Renault ikke være til hinder for nyttelastkapasiteten, som – uten å overdrive – er meget viktig i dette segmentet.

Renault forteller at de har «optimaliserte varebilens rekkevidde ved å takle den fra to vinkler»: «Aerovan»-konseptet og multi-energiplattformen (som omfatter hovedmotoren, innovativt dynamisk bremsesystem og batterivarmestyringssystem).

Det er med «Aerovan»-designet, utviklet gjennom tusenvis av timer i vindtunnel, at Renault hevder de kan tilby «den høyeste effektiviteten i sin kategori uavhengig av energikilde».

Drivlinjens ytelse med en motor på 300 Nm/105 kW og et girsystem som ifølge Renault tilbyr «en av de høyeste utvekslingene i markedet for tunge elektriske varebiler».

Dynamisk bremsesystem

Videre forteller produsenten at batterivarmestyringssystemet holder temperaturen konstant, noe som skal øke batteriets ytelse og forlenge levetiden.

Airconditionsystemet i førerhuset (som kommer som standard) skal også bidra til å holde innetemperaturen på optimale nivåer, og varebilens rekkevidde så lang som mulig, om sommeren like mye som vinteren.

Det såkalt dynamiske bremsesystemet – som angivelig er første av sitt slag i en varebil – begrenser også antall komponenter i motorrommet (en intern motor aktiverer bremsene).

I tillegg til å gi en bremseforsterkning, skal systemet reagere raskere, noe som også forbedrer kjøretøyets aktive sikkerhet. Ved å koble førerens trykk på pedalen kan systemet omgjøre den kinetiske energien fra retardasjonen til elektrisk kraft for å lade batteriet og utvide rekkevidden. Systemet kan høste inntil 95 kW energi på denne måten, ifølge Renault.

252 km. rekkevidde lades på 30 min

Det er med bakgrunn i alle disse grepene de skal ha redusert energiforbruket med 27 prosent sammenlignet med dagens generasjon Master, og oppnådd en WLTP-rekkevidde på 460 kilometer.

Master E-Tech har 1625 kg nyttelastkapasitet (i en varebil som krever førerkort klasse B) og kan trekke 2,5 tonn. Forbruket ligger ifølge Renault på 21 kWh/100 km (WLTP) med 87 kWh-batteriet.

En 130 kW DC hurtiglading skal gi 252 km rekkevidde på 30 minutter. En 22 kW AC hjemme Wallbox skal fylle batteriet fra 10 % til 100 % på under 4 timer, opplyses det.

Nye Master E-Tech kommer i tre versjoner (forbrenningsmotor, elektrisk og hydrogen) og alle karosserier kommer fra samme produksjonslinje i Batilly, nær Metz i østlige Frankrike.

Lansering skal skje våren 2024.

Powered by Labrador CMS