Etterfølgeren til Nissan e-NV200 er klar

Publisert

e-NV200 har på en måte vært en pionér innen elektrifisering av det norske varebilmarkedet.

Modellen var lenge den mest solgte helelektriske varebilen i Norge, men nå har flere konkurrenter bidratt til tøffere konkurranse og skjøvet e-NV200 nedover på listen.

Nå svarer Nissan med nye Townstar, noe som slett ikke var uventet.

NV200 og e-NV200 har vært med lenge, og i februar i år var Nissan selv ganske konkrete på sine planer om en ny varebilmodell. Dessuten er det ikke lenge siden alliansepartneren Renault fornyet Kangoo.

Til og med Mercedes-Benz, som ikke er alliansepartner, har lansert sin nye Citan, som også er bygget over Renault-Nissan-Mitsubishi-plattformen CMF-CD (Common Module Family).

Da var det bare naturlig med en ny modell også fra Nissan. Og at Townstar er «utviklet for optimal effektivitet og allsidighet i bystrøk» ligger liksom litt i navnet.

– Med strengere utslippskrav, tøffere begrensninger for tilgang til bykjerner og stadig større etterspørsel etter siste mils levering, trenger store og små bedrifter å finne effektive og bærekraftige løsninger for å forbli konkurransedyktige og optimalisere driften, sier Emmanuelle Serazin, salgsdirektør for varebiler og flåtesalg i Nissan Europe.

Med fossildrivlinje leveres Townstar med en 1,3-liter firesylindret bensinmotor på 130 hk og dreiemoment på 240 Nm. Motoren tilfredsstiller de siste Euro 6d-Full-utslippskravene.

Men det er selvsagt den elektrifiserte drivlinjen som vil vektlegges tungt i Norge. Modellen får et 44 kWt-batteri med intelligent energistyring og effektiv termisk kjøling av batteriet.

Her er dreiemomentet 245 Nm og rekkevidden oppgis til 285 km (WLTP-kombinert syklus). Men Nissan bemerker at rekkeviddetallene fortsatt er gjenstand for typegodkjenning.

Produsenten hevder at ikke mindre enn 20 nye teknologi-funksjoner introduseres med Townstar. Da snakker vi selvsagt om sikkerhetsteknologier og avanserte førerassistanse-funksjoner.

Side Wind Assist, Trailer Sway Assist, intelligent nødbremsing med fotgjenger- og syklist-gjenkjenning og veikryss-assistent, samt parkeringsassistent og intelligent cruise control er noe av dette.

Det hevdes videre at Around View Monitor (AVM) for første gang tilbys i denne varebilklassen. Ved hjelp av et sett med kameraer rundt bilen, får sjåføren 360-graders oversikt over området rundt kjøretøyet.

Førerassistansesystemet ProPILOT, som ved motorveikjøring bistår fører med å følge trafikken og bistå ved å holde bilen i eget kjørefelt, selv gjennom svake svinger, blir også tilgjengelig, loves det.

E-Call, Apple CarPlay/Android Auto og trådløs telefonlading er vel en selvfølge på en ny bil i 2021. De tilkoblede tjenestene er tilgjengelig via en 8-tommers berøringsskjerm, som er koblet til et 10-tommers digitalt instrumentpanel i elektriske Townstar.

Samtidig med lanseringen av Townstar (midten) døper Nissan om sine to andre varebilmodeller, fra NV300 til Primastar (til venstre) og fra NV400 til Interstar (til høyre), i tillegg til noen mindre oppgraderinger.
Samtidig med lanseringen av Townstar (midten) døper Nissan om sine to andre varebilmodeller, fra NV300 til Primastar (til venstre) og fra NV400 til Interstar (til høyre), i tillegg til noen mindre oppgraderinger.

Ser vi på det mer praktiske, som jo ikke er helt uvesentlige når det er snakk om nyttekjøretøy, tar lasterommet opp til 3,9 m3 og skal inneha fleksible løsninger.

Her kan det enkelt transporteres to Euro-paller, med opptil 800 kg nyttelast, loves det. I tillegg kan begge drivlinjer by på en hengervekt på 1.500 kilo.

Modellen blir dessuten den første europeiske modellen produsert med den nye Nissan-logoen.

Powered by Labrador CMS