-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Selger, Volvo
Bilia Follo
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

Vil utfordre de etablerte
Tyske Quantron er mest kjent for å bygge om kjøretøy fra fossil drift til hybrid, hydrogen eller batterielektrisk drivlinje. Nå vil de lansere sine egne busser og lastebiler, med italiensk og spansk designekspertise på laget.
«Målet er å bli en global OEM-aktør (Original Equipment Manufacturer) for nullutslippskjøretøy», heter det i en fersk pressemelding fra Quantron AG.
Det har gått cirka halvannet år siden YrkesBil møtte grunnleggeren av Quantron, Andreas Haller, i Norge.
Selskapet har spesialisert seg på å tilby konverteringskit for elektrifisering av brukte nyttekjøretøy.
Haller var på Langhus for å få fullføre en avtale med Team Verksted, der sistnevnte skulle stå for reparasjon og service, samt utføre noen ombyggingsjobber for Quantron i Norge.
Siden har det vært relativt stille rundt Quantron her i landet. Men selskapet er åpenbart i full vigør for det renner jevnlig inn pressemeldinger derfra.
En av de seneste meldingene handler altså om at selskapet nå skal dreie forretningsvirksomheten mer fra ombygging av kjøretøy fra andre produsenter, til å bygge egne kjøretøy under egen merkevare.
«Målet med ‘Quantron 2025’-visjonen er å bygge en sterk merkevare-DNA ved å skape en unik Quantron-‘look and feel’», skriver selskapet.
Videre fortelles det at de har fått med seg italienske Fabio Filippini på laget, en designer med flere store bilprodusenter på CV’en. Før han ble selvstendig konsulent ledet han Pininfarina Transportation Design i Torino i seks år.
Det spanske design- og innovasjonsbyrået Mormedi er også koblet på, og sammen skal de gi selskapet en «global identitet».
De skal starte med en 12-meters elektrisk buss, men en lett lastebil og en tyngre US-truck er også på planleggingsstadiet. Alle tre kjøretøyene er med i en skisse som skal være utarbeidet av det italiensk-spanske designteamet.
Lavgulvsbussen skal lanseres i en batterielektrisk versjon mot slutten av 2021, og i en brenselcelleversjon våren 2022. Batterier leveres av CATL og brenselcellen leveres av Ballard Power.
Data Quantron 12 meter lavgulv BEV | |
Permissible total weight: | 19.500 kg |
Power: | max. 250 kW |
Torque: | max. 3.400 Nm |
Range: | 160 – 280 km |
Battery capacity: | 242/281/363/433 kWh |
Charging time: | 3 – 6 h |
Charging power: | max. 80 kW |
Passenger capacity: | 71 – 95 |
Tegningene som foreligger må kunne betegnes som grovskisser, og det er vanskelig å trekke mye konkret ut av disse – men det ser unektelig ut til å bli noen likhetstrekk mellom Quantrons US-truck og Tesla Semi.
Som vi husker har det vært kranglet om utseendet på Tesla Semi tidligere.
Det skal bli spennende å se om det kommer none reaksjoner mot Quantron, dersom likhetene fra skissen blir like store i det ferdige produktet.
Michael Perschke, CEO i Quantron AG, fastslår imidlertid at de skal ha et eget designuttrykk:
– Ambisjonen er at i 2025, senest, skal våre bærekraftfokuserte kunder gjenkjenne et Quantron-produkt ved første øyekast.