Slik ser den hybride drivlinjen ut, under skallet.
Slik ser den hybride drivlinjen ut, under skallet.

Scania oppgraderer hybridene

– Vi tror at lastebiler med hybrid drivlinje etterhvert vil bli erstattet av batterikjøretøy. Men inntil det er en lang, helelektrisk rekkevidde og relevant ladeinfrastruktur på plass forblir hybridløsningen et godt alternativ dette tiåret, uttaler Scania selv.

Publisert

Helelektrisk lastebil er ikke for alle ennå. Scania mener fremdeles hybrid kan være en løsning på veien til helelektrisk, og kommer nå med flere oppgraderinger.

Det loves nå at hybridene skal være i stand til å «møte alle skiftende behov med dumpere, kjøletransport, betongbiler og regionale distribusjonsbiler».

GE281 heter den nyutviklede elektriske maskinen som angivelig jobber sømløst med 7- eller 9-liters motorene fra Scania. De nye hybriddrivlinjene er egenutviklet, selvsagt i tråd med Södertäljes velkjente modulære filosofi.

Ved å koble to elektriske motorer etter hverandre og pare dem på rammen med Scanias seneste generasjon Opticruise (introdusert 2020) skal GE281 gi uavbrutt kraftoverføring som kan håndtere totalvekter på opptil 36 tonn, uten assistanse fra forbrenningsmotoren.

Men det fungerer også omvendt; den elektriske maskinen er hele tiden med og støtter forbrenningsmotoren ved oppstart, ved akselerasjon osv. Slik kan man kan velge en forbrenningsmotor som er et nummer mindre (down-sizing, som det heter på fint) både med tanke på volum og kraft.

Scania hevder hybridisering kan gi drivstoffbesparelser på opptil 40 prosent i bytrafikk sammenlignet med tradisjonelle drivlinjer.

– GE281 er noe helt nytt på den tunge siden av lastebilbransjen, uttaler Fredrik Allard i en pressemelding. Han er Senior Vice President og Head of e-mobility innen Scania Sales & Marketing.

GE281 - der GE står for Gearbox Electric.
GE281 - der GE står for Gearbox Electric.

– De nye hybridbilene har all ytelse som kreves for å håndtere mange ulike oppgaver og presterer godt i alle relevante sammenligninger, utdyper han.

Hybridene kan spesifiseres med P, G og L hytter og som enten som trekkvogn eller rammebil. DC07-motoren er tilgjengelig i tre ulike effektnivåer, det samme gjelder for DC09.

Alle Euro 6-motorer fra Scania kan kjøres på HVO (hydrogenert vegetabilsk olje), noen kan også kjøres på FAME-type biodiesel.

GE281 gir 230 kW kontinuerlig effekt og 290 kW som toppeffekt med maksimalt dreiemoment på 2.100 Nm. Den har seks gir fremover uten tradisjonell klutsj: et planetgir tar seg av den jobben. Det betyr uavbrutt kraftoverføring under girskift.

Scanias nye hybrider

  • PHEV-variantene har en installert batterikapasitet på 90 kWh (3x30 kWh) mens hybridene (HEV) har et 30 kWh batteri.
  • Plug-in hybridene kan lade fullt på 35 minutter med en 95 kW DC-lader.
  • Kjøretøyet kan lades både på depoter og ved naturlige stopp, som lossing (såkalt mulighetslading).
  • En hybridlastebil med redusert motor – fra DC09 til DC07 for eksempel – har i praksis en nyttelast som er 250 kilo høyere sammenlignet med tilsvarende konvensjonell diesellastebil; nettovekten med hybridisering av kjøretøyet øker med bare 750 kilo, mens elektrifiserte lastebiler kan ha et tonn høyere nyttelast innenfor EU.

Kraftuttaket kan være i drift under kjøring (gjelder også ved helelektrisk drift) og Scania mener selv at planetgirkasseløsningen garanterer for «utmerkede krypkjøreegenskaper uten kløtsjslitasje».

– Kjøreopplevelsen kan sammenlignes med den du har i en bil med dobbelklutsj-girkasse, sier Fredrik Allard.

Alle støttesystemene, som aktiv adaptiv cruisekontroll, cruisekontroll i nedoverbakker og så videre er naturligvis på plass.

Scania er en av få produsenter som tilbyr hybridløsninger for tunge lastebiler. De begynte å selge en førstegenerasjons hybrid med en elektrisk rekkevidde på to kilometer allerede i 2014:

– Den rekkevidden høres selvfølgelig mager ut nå som vi tilbyr 60 kilometer helelektrisk drift med PHEV, men likevel var det et viktig første skritt for hele bransjen, sier Fredrik Allard.

– Med GE281 har vi nådd et modent nivå. Den elektriske maskinen gir lik eller overstiger effekten som forbrenningsmotoren leverer- dermed skapes muligheten til å trappe ned sistnevnte og spare både drivstoff og vekt.

Hybridene har også forskjellige kjøremoduser: Når Power-modus er valgt får drivlinjen et krafttillegg på cirka 100 hk (74 kW) ettersom den elektriske maskinen tilfører ekstra kraft på toppen av forbrenningsmotorens maksimale ytelse.

– Vi tror imidlertid at denne typen lastebiler etterhvert vil bli erstattet av batterikjøretøy. Men inntil det er en lang, helelektrisk rekkevidde og relevant ladeinfrastruktur på plass forblir hybridløsningen som et godt alternativ dette tiåret.

Powered by Labrador CMS