-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Scania med ny drivlinje og store oppdateringer
Du husker kanskje at Scania i sommer gikk ut og nærmest ba potensielle kunder vente med å bestille biler, fordi det skulle komme nyheter i høst. Nå er svaret her.
At det skulle komme store nyheter fra Södertälje i november fremgikk i klartekst av pressemeldingen som ble sendt ut i sommer.
«Scania ber om timeout», skrev YrkesBil.no.
Dermed er dagens nyhet neppe egnet til å overraske noen. Men omfanget er kanskje overraskende stort?
Scania forteller at de har investert to milliarder euro i oppgraderingene, og omtaler det hele som «den største lanseringen siden introduksjonen av den nye lastebilgenerasjonen i 2016».
Vi snakker altså om en ny drivlinje, store oppdateringer på chassis, rammer, aksler og tanker for økt modularitet.
Og i likhet med budskapet fra Volvo Trucks i går (tilfeldig timing? Det kan du tro) handler det denne gangen ikke om batterielektriske lastebiler, men om forbrenningsmotorer.
I motsetning til Volvo, som ikke kunne tallfeste forbedringene i drivstofforbruk, er Scania konkrete:
Med den helt nye motorplattformen for Euro 6-kjøretøy, fra 420 til 560 hk, hevder Scania at den nye drivlinjen kan levere drivstoffbesparelser på opptil åtte prosent for langtransportkunder.
Så er det som alltid fornuftig å lese alle at slike prosentangivelser med et kritisk blikk.
Videre opplyses det at alle motorer kan kjøre på HVO, og to av dem kan spesifiseres for FAME biodiesel. Flere utgaver vil bli tilgjengelige utenfor Europa og for biogassløsninger.
Den nye drivlinjen inkluderer nye girkasser og bakaksler. Scania følger etter blant annet Mercedes-Benz og MAN og introduserer nå også digitale bakspeil.
– Fornybart drivstoff og elektriske kjøretøy vil øke sin andel dramatisk i løpet av de neste årene, men vi er fortsatt alle avhengige av forbrenningsmotorer i hverdagen. Derfor er Scanias nye motorplattform så utrolig viktig siden den vil bidra til en betydelig avkarbonisering resten av dette tiåret, sier Alexander Vlaskamp, Executive Vice President og Head of Sales and Marketing i Scania.
Han beskriver en transportbransje som er i rask endring, «der kundenes krav om den beste totaløkonomien og en bærekraftig fremtid går hånd i hånd».
– I Scania har vi satt målet høyere enn kanskje noen annen produsent. Ikke fordi vi tror det vil være enkelt, men fordi vi ikke ser noen annen mulighet enn å faktisk nå målene for å dempe klimagassutslippene satt av Paris-avtalen i 2016, sier Vlaskamp.
Alle Scania-nyhetene skal presenteres for pressen i Södertälje kommende uke. YrkesBil vil komme med fyldig rapport derfra.
