-
Produktsjef
Automateriell AS
-
Servicetekniker
Automateriell AS
-
Tekniker Support
Automateriell AS
-
Kundemottaker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker (tunge kjøretøy)
Nobina Norge AS
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS

Scania med ny drivlinje og store oppdateringer
Du husker kanskje at Scania i sommer gikk ut og nærmest ba potensielle kunder vente med å bestille biler, fordi det skulle komme nyheter i høst. Nå er svaret her.
At det skulle komme store nyheter fra Södertälje i november fremgikk i klartekst av pressemeldingen som ble sendt ut i sommer.
«Scania ber om timeout», skrev YrkesBil.no.
Dermed er dagens nyhet neppe egnet til å overraske noen. Men omfanget er kanskje overraskende stort?
Scania forteller at de har investert to milliarder euro i oppgraderingene, og omtaler det hele som «den største lanseringen siden introduksjonen av den nye lastebilgenerasjonen i 2016».
Vi snakker altså om en ny drivlinje, store oppdateringer på chassis, rammer, aksler og tanker for økt modularitet.
Og i likhet med budskapet fra Volvo Trucks i går (tilfeldig timing? Det kan du tro) handler det denne gangen ikke om batterielektriske lastebiler, men om forbrenningsmotorer.
I motsetning til Volvo, som ikke kunne tallfeste forbedringene i drivstofforbruk, er Scania konkrete:
Med den helt nye motorplattformen for Euro 6-kjøretøy, fra 420 til 560 hk, hevder Scania at den nye drivlinjen kan levere drivstoffbesparelser på opptil åtte prosent for langtransportkunder.
Så er det som alltid fornuftig å lese alle at slike prosentangivelser med et kritisk blikk.
Videre opplyses det at alle motorer kan kjøre på HVO, og to av dem kan spesifiseres for FAME biodiesel. Flere utgaver vil bli tilgjengelige utenfor Europa og for biogassløsninger.
Den nye drivlinjen inkluderer nye girkasser og bakaksler. Scania følger etter blant annet Mercedes-Benz og MAN og introduserer nå også digitale bakspeil.
– Fornybart drivstoff og elektriske kjøretøy vil øke sin andel dramatisk i løpet av de neste årene, men vi er fortsatt alle avhengige av forbrenningsmotorer i hverdagen. Derfor er Scanias nye motorplattform så utrolig viktig siden den vil bidra til en betydelig avkarbonisering resten av dette tiåret, sier Alexander Vlaskamp, Executive Vice President og Head of Sales and Marketing i Scania.
Han beskriver en transportbransje som er i rask endring, «der kundenes krav om den beste totaløkonomien og en bærekraftig fremtid går hånd i hånd».
– I Scania har vi satt målet høyere enn kanskje noen annen produsent. Ikke fordi vi tror det vil være enkelt, men fordi vi ikke ser noen annen mulighet enn å faktisk nå målene for å dempe klimagassutslippene satt av Paris-avtalen i 2016, sier Vlaskamp.
Alle Scania-nyhetene skal presenteres for pressen i Södertälje kommende uke. YrkesBil vil komme med fyldig rapport derfra.
