-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Oppstuss blant de små
Tropos er en liten amerikansk – ganske smart ser det ut som – elbil i kommuneinnsats-størrelse som selges (men plutselig ikke nå lenger) av en tysk importør.
370 lang, 10 kW, 130 km rekkevidde – eller det dobbelte med det store batteriet, fem kubikk eller 500 kg – dette er i korte trekk en Tropos.
Ta også med at den har en rekke påbygg, som fort kan byttes med hverandre på den samme rammen – og med opprinnelse i California.
Markedsført uten store fanfarer i Europa en stund av Tropos Europe som var et selskap stiftet for formålet av Mosolf – som er stor på bil-logistikk.
Men så skjedde noe som ikke er vanlig i denne bransjen.
Et kinesisk firma, Cenntro Electric, banket på døren til Mosolf og kjøpte 65 prosent av importøren for 3,25 millioner euro, samtidig som de overtok lager og gjeld for 11,9 millioner.
Det tok ca. et kvarter så sendte Tropos ut en melding som går på at Tropos (USA) terminerer alle avtaler de har med Cenntro, Tropos Europe og Mosolf!
Dramaet går nok på at Cenntro er en ganske stor operatør i mini-nyttebilfeltet i Kina, men med et visst europeisk fotfeste. Via et selskap som heter Sevic Systems har de også noen biler, der det til og med står at de er produsert i EU.
-Ved dette oppkjøpet har vi oppnådd en betydelig geografisk fordel, sier Peter Wang, styreformann i Cenntro, -som vil øke våre muligheter til vekst og raskere sikre oss fotfeste i EMEA-regionen.
For oss som står utenfor er det to interessante observasjoner vi kan gjøre her.
En: Denne biltypen begynner åpenbart å bli stadig mer interessant, for det dukker stadig oftere opp saker som denne rundt de små nyttebilene.
Den andre er at i dette segmentet er det nesten umulig å oppdage hvem som bygger hva for hvem under hvilket navn og hvordan det distribueres. Vaskemaskiner (eller dekkomleggere) er jo som vid-åpne bøker i sammenlikning.