-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS

Fossilfritt stål i lastebilene
Det er ikke bare driften av lastebilen som skal være fossilfri. Nå jobbes det også med fossilfrie byggematerialer og økt grad av resirkulering.
Volvo Trucks hevder de er «den første lastebilprodusenten i verden som introduserer fossilfritt stål i sine lastebiler».
Stålet produseres av det svenske stålverket SSAB og det vil først bli brukt i de tunge elektriske lastebilene til Volvo Trucks.
Helt overraskende er ikke denne meldingen, for som YrkesBil omtalte allerede før jul i fjor har den Gøteborg-baserte produsenten hintet om dette en stund.
Stålet fra SSAB blir produsert ved hjelp av en helt ny teknologi som er basert på hydrogen. Resultatet er en mye lavere miljøbelastning enn ved konvensjonelt produsert stål, hevdes det.
– Vi vil øke bruken av fossilfrie materialer i alle våre lastebiler for å komme ned i null utslipp – ikke bare i bruk, men også når det gjelder materialene de er bygd av, sier Jessica Sandström, Senior Vice President Product Management i Volvo Trucks.
Det første stålet som blir produsert med hydrogen vil bli brukt i lastebilens ramme, ryggraden til lastebilen, hvor alle de andre komponentene blir montert. Etter hvert som tilgjengeligheten på fossilfritt stål øker, vil det også bli introdusert i andre deler av lastebilen.
I dag kommer rundt 30 prosent av materialene i en ny Volvo lastebil fra resirkulerte materialer. Og inntil 90 prosent av lastebilen kan resirkuleres når levetiden er over.
– Vi jobber kontinuerlig med å ytterligere minimere klimafotavtrykket vårt. Vi beveger oss også mot å være mer sirkulære, både i vår virksomhet og i forhold til våre lastebiler, sier Jessica Sandström.
Volvo Group har samarbeidet med SSAB om fossilfritt stål siden 2021.
Det første produktet, en dumper produsert med fossilfritt stål, ble vist fram i oktober 2021. Fossilfritt stål blir et viktig tillegg til tradisjonelt og resirkulert stål som Volvo bruker i sine lastebiler.
Volvo Trucks har forpliktet seg til Paris-avtalen og til å oppnå et netto nullutslipp av drivhusgasser i verdikjeden innen 2040.