-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Her får elbilene smake på snø og bitende kulde
Hva skjer med en batterielektrisk lastebil når gradestokken viser 25 minus og vinden uler utenfor? Det prøver Volvo Trucks å finne ut av, langt nord i Sverige.
– Vi har kunder over alt i verden, og lastebilene våre må fungere over alt. Derfor er testing i tøffe klimaforhold vesentlig, dette gjelder selvsagt også våre elektriske modeller, sier Senior Vice President for Product Management i Volvo Trucks, Jessica Sandström.
Ett håndfast resultat av vintertestene er en ny funksjon som kalles Ready to Run. Den komplette funksjonen vil være tilgjengelig på Volvo FH, FM og FMX Electric for regional distribusjon og lett anleggsarbeid.
Funksjonen forbereder lastebilen for arbeidsdagen når det er behov for det ved å forhåndsvarme – eller når det er veldig varmt ved å forhåndskjøle – batteriene og førerhuset.
Den optimale temperaturen for batteriene er rundt 25 plussgrader, og sjåføren kan enkelt starte forhåndsvarming eller -kjøling fra en app.
– Når vi tester lastebilene våre i felten, ikke langt unna Polarsirkelen i Nord-Sverige, så vurderer vi alle de uforutsigbare naturelementene, fortsetter Jessica Sandström.
– Vinden bygger opp is på bilen, noe som gir oss gode forutsetninger for å forsikre oss om at alt virker som det skal under ekstreme forhold. Våre tester har vist at det fungerer veldig bra å bruke våre elektriske lastebiler i disse kalde miljøene, hevder hun.
Produsentene mener elektriske lastebiler er en viktig del av løsningen for å redusere CO2-utslippene, men så langt utgjør de bare en liten prosentandel av det totale lastebilmarkedet. Kun et par hundre helelektriske tunge lastebiler ble levert til transportselskaper i Europa i år.
– Vi har allerede elektriske lastebiler i serieproduksjon, og vi leverer til kunder i hele Europa og Nord-Amerika. Vårt mål er at 50 prosent av det totale lastebilsalget vil være elektrisk innen 2030, sier Jessica Sandström.