-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Her får elbilene smake på snø og bitende kulde
Hva skjer med en batterielektrisk lastebil når gradestokken viser 25 minus og vinden uler utenfor? Det prøver Volvo Trucks å finne ut av, langt nord i Sverige.
– Vi har kunder over alt i verden, og lastebilene våre må fungere over alt. Derfor er testing i tøffe klimaforhold vesentlig, dette gjelder selvsagt også våre elektriske modeller, sier Senior Vice President for Product Management i Volvo Trucks, Jessica Sandström.
Ett håndfast resultat av vintertestene er en ny funksjon som kalles Ready to Run. Den komplette funksjonen vil være tilgjengelig på Volvo FH, FM og FMX Electric for regional distribusjon og lett anleggsarbeid.
Funksjonen forbereder lastebilen for arbeidsdagen når det er behov for det ved å forhåndsvarme – eller når det er veldig varmt ved å forhåndskjøle – batteriene og førerhuset.
Den optimale temperaturen for batteriene er rundt 25 plussgrader, og sjåføren kan enkelt starte forhåndsvarming eller -kjøling fra en app.
– Når vi tester lastebilene våre i felten, ikke langt unna Polarsirkelen i Nord-Sverige, så vurderer vi alle de uforutsigbare naturelementene, fortsetter Jessica Sandström.
– Vinden bygger opp is på bilen, noe som gir oss gode forutsetninger for å forsikre oss om at alt virker som det skal under ekstreme forhold. Våre tester har vist at det fungerer veldig bra å bruke våre elektriske lastebiler i disse kalde miljøene, hevder hun.
Produsentene mener elektriske lastebiler er en viktig del av løsningen for å redusere CO2-utslippene, men så langt utgjør de bare en liten prosentandel av det totale lastebilmarkedet. Kun et par hundre helelektriske tunge lastebiler ble levert til transportselskaper i Europa i år.
– Vi har allerede elektriske lastebiler i serieproduksjon, og vi leverer til kunder i hele Europa og Nord-Amerika. Vårt mål er at 50 prosent av det totale lastebilsalget vil være elektrisk innen 2030, sier Jessica Sandström.