Volvo FL Electric er en av modellene Posten Norge skal ta i bruk.
Volvo FL Electric er en av modellene Posten Norge skal ta i bruk.

Posten Norge trykker på den store el-bryteren

Bestiller 29 elektriske skapbiler.

Publisert

– Dette er en av de største ordrene av Volvo-lastebiler med alternative drivlinjer. Dette er stort, også globalt, sier Espen Sanne, Fleet Sales Manager i Volvo Norge AS i en pressemelding.

Espen Sanne, Fleet Sales Manager i Volvo Norge AS.
Espen Sanne, Fleet Sales Manager i Volvo Norge AS.

Kjøp av 29 lastebiler i slengen blekner selvsagt sammenlignet med storhandlene på tre- og firesifrede antall lastebiler blant store flåteoperatører i Europa og i andre verdenshjørner.

Men nettopp fordi det er snakk om hel-elektrisk drivlinje på de 29 skapbilene Posten Norge nå har bestilt, hevdes det altså å vekke internasjonal oppsikt.

Bilene som skal kles i rødt og sendes rundt i Norge leveres med 265 kWh batteri. De har samme drivverk, men kommer i litt forskjellige konfigurasjoner, fordelt på FL- og FE-modellene med henholdsvis to og tre akslinger.

Fra før har Posten Norge allerede inne en bestilling på 13 biogassbiler og tre elektriske lastebiler. Totalt skal Volvo Trucks levere 32 elektriske og 13 gassdrevne lastebiler til Posten Norge i 2022.

Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Postenkonsernet.
Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Postenkonsernet.

– Vi er glade for å ha landet denne avtalen. Dette er kjøretøy vi raskt ønsker å sette i drift fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. 37 prosent av vår kjøretøypark går nå på fornybar energi og den skal økes betydelig i tiden fremover, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Postenkonsernet.

Bjørn Inge Haugan, salgs- og markedsdirektør i Volvo Norge, legger ikke skjul på at den historiske avtalen betyr mye for Volvo Trucks, sett i lys av den tunge satsingen på elektriske drivlinjer.

– Det er viktig at de store er med og leder an. En såpass stor ordre forteller alle andre at regional transport med elektriske lastebiler faktisk er en løsning. Posten er med og viser at nå er vi der, fastslår han.

Haugan mener markedet har ventet på at de store produsentene kan tilby elektrisk transport som tilfredsstiller deres produktivitets- og ytelseskrav. At Volvo nå kan levere i det volumet kundene faktisk ønsker og har behov for representerer et taktskifte, mener han.

– Det har løsnet noe voldsomt det siste året. Det kommer nok flere store ordrer på elektriske biler, spår Bjørn Inge Haugan.

Powered by Labrador CMS