-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Røper norske elektriske bjellesauer
Volvo Norge har sendt ut oversikt over flere norske aktører som har tegnet intensjonavtaler om bestilling av elektriske lastebiler.
Tre år etter at Volvo Trucks kom på markedet med de første serieproduserte elektriske lastebilene, står de største modellene FM, FMX og FH nå for tur.
Og skal vi tro importøren så er interessen i Norge betydelig.
– Det er allerede et 20-talls aktører som har inngått intensjonsavtaler, så det er et stort antall biler det er snakk om, sier Kjetil Bergflødt, produktsjef for alternative drivlinjer i Volvo Norge AS.
I pressemeldingen er det også listet opp navn på bjellesau-aktørene (se faktaboks).
Merk at det er snakk om intensjonsavtaler, og ikke bindende kontrakter, men det meldes uansett at det til høsten vil dukke opp nye el-lastebiler jevnt og trutt på norske veier.
– Nå tar vi et nytt viktig steg ved å industrialisere produksjonen og starte leveransen av de største modellene våre, forteller produktsjef Bergflødt.
Vogntogvekten blir nå opptil 44 tonn. Batterikapasiteten er opptil 540 kWt som gir en rekkevidde på inntil 380 kilometer, ifølge produsenten.
Volvo Norge er samtidig tydelige på at det i vårt langstrakte og kuperte land ikke er alle transporter som i praksis lar seg elektrifisere med ladeinfrastrukturen som finnes i dag. Likevel mener produktsjefen at mulighetene er store.
– Med de vogntogvektene og rekkeviddene vi tilbyr, er det veldig mye vi kan og bør elektrifisere allerede nå. Så langt har vi prioritert trekkvogner – da det er disse som først vil rulle stille ut av fabrikkportene i Gøteborg. Mange kunder ønsker imidlertid også å være tidlig ute og sikre seg byggeplass for jevnlastchassis til diverse påbygg og bruk, forteller Bergflødt, før han legger til:
– All teknologi har sine begrensninger, men ny drivlinje gir også nye egenskaper og helt nye muligheter.
Med tre nye el-modeller som blir gjort klare for leveranse, har Volvo Trucks utvidet tilbudet til fem helelektriske lastebilmodeller for å dekke de forskjellige transportbehovene. Inkluderer du Volvo VNR for det nordamerikanske markedet er det snakk om seks modeller.