-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Kinas tunge alternativer i voldsom vekst
Det er tilsynelatende mye aktivitet i forbindelse med elektriske lastebiler for tiden, men for virkelig å se hva som hender bør vi kaste et blikk til Kina, foreslår Bloomberg.
Det er to aktuelle innspill på elbiler – som peker i hver sin retning, sier Bloomberg i et av sine aktuelle Hyperdrive nyhetsbrev.
Det ene er Exxons Energy Outlook fra desember som ser en dramatisk utvikling i energiforbruket fra tung lastebiltrafikk frem mot 2050 – og som mener at det bare er en liten del av dette som vil bli dekket av alternativer til oljeprodukter.
På den andre siden har man myndigheter som setter tak på forbruk, med en ganske klar tidslinje, og vi har Daimler Trucks, Volvo og Traton som tror på at lastebilmixen i 2030 vil ligge et sted mellom 35 og 60 prosent på batterielektrisk eller hydrogen.
-Men, sier Bloomberg, -oljeproduktene fremtid vil ikke bli avgjort av hva som skjer i California eller hva 15 prosent av verdens lastebilproduksjon mener.
Derimot kan kanskje et blikk på Kina gi visse indikasjoner på fremtiden.
Bloomberg viser en graf som forteller om salgsutviklingen av nye tunge «New Energy» lastebiler i Kina i fjor.
Kurven starter på en kunstig lav (politisk betinget) ca. 100 biler i januar. I september krysset kurven 1000-grensen, i november touchet den 2.000 i desember endte den på 3.000.
Av de 10.000 New Energy bilene som kom i trafikk var 62 prosent batterielektriske, 31 prosent batterielektriske med utbyttbare batteripakker og 7 prosent brukte hydrogen og brenselceller. Bilene ble stort sett brukt til logistikk og kommunale tjenester.
BloombergNEF antar at til slik innsats har elektriske biler allerede kost-paritet med dieselbiler, og at langtransportbiler vil være der rundt 2030.

Men det pekes selvfølgelig på at fjorårets volum bare var en prosent av det totale tungbilsalget i Kina i fjor.
Man kan imidlertid sammenlikne med buss.
I 2013 lå salget av nye batterielektriske busser på 4.300. I 2018 tippet salget 100.000 for første gang.
I dag består ca. 30 prosent av flåten, det vil vi 700.000, av null-utslipps busser. Det betyr 230.00 fat olje hver dag, som ikke blir brent.
Hvis vi får se den samme utviklingen for tunge biler må nok noen av de eksisterende forbruksprognosene revideres, konkluderer denne utgaven av Hyperdrive.