-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS

Kinas tunge alternativer i voldsom vekst
Det er tilsynelatende mye aktivitet i forbindelse med elektriske lastebiler for tiden, men for virkelig å se hva som hender bør vi kaste et blikk til Kina, foreslår Bloomberg.
Det er to aktuelle innspill på elbiler – som peker i hver sin retning, sier Bloomberg i et av sine aktuelle Hyperdrive nyhetsbrev.
Det ene er Exxons Energy Outlook fra desember som ser en dramatisk utvikling i energiforbruket fra tung lastebiltrafikk frem mot 2050 – og som mener at det bare er en liten del av dette som vil bli dekket av alternativer til oljeprodukter.
På den andre siden har man myndigheter som setter tak på forbruk, med en ganske klar tidslinje, og vi har Daimler Trucks, Volvo og Traton som tror på at lastebilmixen i 2030 vil ligge et sted mellom 35 og 60 prosent på batterielektrisk eller hydrogen.
-Men, sier Bloomberg, -oljeproduktene fremtid vil ikke bli avgjort av hva som skjer i California eller hva 15 prosent av verdens lastebilproduksjon mener.
Derimot kan kanskje et blikk på Kina gi visse indikasjoner på fremtiden.
Bloomberg viser en graf som forteller om salgsutviklingen av nye tunge «New Energy» lastebiler i Kina i fjor.
Kurven starter på en kunstig lav (politisk betinget) ca. 100 biler i januar. I september krysset kurven 1000-grensen, i november touchet den 2.000 i desember endte den på 3.000.
Av de 10.000 New Energy bilene som kom i trafikk var 62 prosent batterielektriske, 31 prosent batterielektriske med utbyttbare batteripakker og 7 prosent brukte hydrogen og brenselceller. Bilene ble stort sett brukt til logistikk og kommunale tjenester.
BloombergNEF antar at til slik innsats har elektriske biler allerede kost-paritet med dieselbiler, og at langtransportbiler vil være der rundt 2030.

Men det pekes selvfølgelig på at fjorårets volum bare var en prosent av det totale tungbilsalget i Kina i fjor.
Man kan imidlertid sammenlikne med buss.
I 2013 lå salget av nye batterielektriske busser på 4.300. I 2018 tippet salget 100.000 for første gang.
I dag består ca. 30 prosent av flåten, det vil vi 700.000, av null-utslipps busser. Det betyr 230.00 fat olje hver dag, som ikke blir brent.
Hvis vi får se den samme utviklingen for tunge biler må nok noen av de eksisterende forbruksprognosene revideres, konkluderer denne utgaven av Hyperdrive.