-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Volvo tok førsteplassen i Europa
Volvo er selvfølgelig begeistret – for første gang vant de tungbilkronen i Europa.
56.331 biler over 16 tonn fikk Volvo registrert i Europa i fjor. I følge dem betyr det en markedsandel på 17,9 %.
Allerede her begynner problemene – hvilket Europa er det vi snakker om?
I følge ACEA som representerer bilprodusentene og som sender ut registreringsstatistikk hvert kvartal ble det registrert 316.908 nye biler over 16 tonn i fjor, i EU + GB + EFTA.
Hvis det er det som er Volvos Europa (som Volvo sier det er) blir markedsandelen 17,7 %.
Hvis Europa derimot er EU ble det registrert 268.952 tunge biler der i fjor. Da blir Volvos markedsandel 20,9 % - men altså Ikke mest i den regionen siden de ikke nevner det i pressemeldingen.
Forsinkelser
Det finnes helt sikkert forklaringer, men registreringsstatistikk for laste- og vare-biler behandles med forsinkelser og uklare begrep.
At Volvo kom med sine tall for 2024 allerede den 29. januar, men måtte vente til 19. februar med å sende ut seiersmeldingen, kommer sannsynligvis av at de måtte drøye tre uker før de kunne få bekreftet registreringstallene fra sine Europeiske konkurrenter slik at de hadde noe å sammenlikne med.
Hvorfor 20,9 % ikke er like mye Europa-rekord som 17,9 % vil sannsynligvis bli forklart med at Volvo registrerte uvanlig godt i Storbritannia i år, i motsetning til Mercedes-Benz (tidligere Europa-mester) - mens Mercedes har så solid overtak på svensken hjemme i Tyskland at det er de som er EU-mester.
Uklare verdier
Men ikke noe av dette er enkelt å sjekke. Det er for eksempel ikke bare å gå inn på de andre produsentenes foreløpige årsrapporter for å se hvor de befinner seg på premielisten.
Daimler Truck forteller om 460.409 nye biler i fjor. Summen kan så splittes slik at vi sitter igjen med 126.477 Mercedes-Benz trucker, men foreløpig ikke et ord om hvor mange av dem som endte i Europa.
Det samme hos Traton. 334.200 biler derfra i 2024, men bare 95.700 var fra MAN Truck og Bus. Og ikke alle truckene var over 16 tonn.
Scania slo til med 102.100 biler og var forresten den eneste blant disse topp-merkene som økte antall utleveringer i fjor.
Opp med 6 %, der MAN reduserte med 18, Mercedes-Benz med 20 og Volvo med 11 prosent.
Økt markedsandel
Men Volvo legger til at de økte markedsandelen i 25 land i fjor. Markedsleder for tredje år på rad i Brazil med 23,7 %. I Australia hadde de 18,2 % og i USA pluss Canada økte de fra 10,2 % til 10,5 % i fjor.
-Vi står sterkere enn noen gang takket være en total fornyelse av vår produktportefølje i 2024, sier en fornøyd Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
Dermed er det selvfølgelig på sin plass å gratulere Volvo med førsteplassen, men det er litt rart med et løp der man ikke helt vet hvilken bane det blir konkurrert på, samtidig som ingen av konkurrentene blir klokket.
