Nye Fiat Scudo og Ulysse får naturligvis samme drivlinjer som de andre tilsvarende Stellantis-modellene. Det innebærer både batterielektrisk drift og forebrenningsmotorer.
Nye Fiat Scudo og Ulysse får naturligvis samme drivlinjer som de andre tilsvarende Stellantis-modellene. Det innebærer både batterielektrisk drift og forebrenningsmotorer.

Fiat innlemmet i flokken - igjen

Italienerne vekker til live både Scudo- og Ulysse-navnet når Fiat får sin modell i varebilfamilien som fra før består av Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro og Toyota Proace.

Publisert

At Fiat skulle bli en del av denne flokken kan neppe overraske noen. Etter at Stellantis-konglomeratet var et faktum måtte dette skje.

Nå har vi fått det første glimtet fra Torino av den «italienske» (bilen skal selvsagt produseres ved Hordain-fabrikken i Frankrike) fetteren i det som til nå har vært PSA/Toyotas firerbande.

Nå teller banden fem modeller, teknisk sett like – men med de ulike merkenes signatur i form av frontdesign og enkelte andre detaljer.

At Fiat velger å skrote Talento-navnet, som de har på dagens varebil som deler plattform med blant annet Renault Trafic, Nissan NV300 og tidligere Opel Vivaro, er også forståelig.

Italienerne henter i stedet frem igjen Scudo og Ulysse. Førstnevnte modell er varebilen, mens sistnevnte er persontransporteren.

Dette er begge velkjente navn fra tidligere PSA-samarbeid gjennom flere tiår. Fiat og PSA har varebilsamarbeid i en eller annen form siden 1978.

I pressemeldingen står det svært lite om tekniske data og vitale mål, bortsett fra at modellene selvsagt skal leveres både med forbrenningsmotor og som fullt batterielektriske.

Men det er da heller ikke så mye å lure på.

Og skulle du lure på noe, er det bare å se på dataene for en Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro eller Toyota Proace – så vil du i grove trekk ha svaret.

Salget av Scudo skal starte mot slutten av inneværende år i det viktigste markedene, mens Ulysse blir tilgjengelig fra første kvartal 2022.

Hva som er tilfelle for det norske markedet er ikke kommunisert. Som kjent skal Bertel O. Steen, gjennom Stellantis Norge, overta importen av Fiat i Norge i løpet av kort tid.

Posten Norge kjøper 70 Fiat E-Ducato

Posten Norge har nylig bestilt 70 elektriske Fiat E-Ducato av FCA Norway.

De har bestilt kassevogn,

såkalt L4H2 med 15 m3 varerom, batteripakke på 79 kwH og tillatt totalvekt 4250 kg.

Bilene inngår i en større utskiftning av kjøretøyparken i konsernet, der Posten Norge i større grad skal gå over til såkalte nullutslippskjøretøy og har bestilt 439 nye vare- og lastebiler.

Nye Fiat E-Ducato lanseres om kort tid i det norske markedet, og demobiler er på vei ut til Fiat Professional forhandlere, opplyser importøren FCA Norway.

Powered by Labrador CMS