-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Stellantis bekrefter elvarebil-senter
I sin store elektrifiserings-presentasjon nylig bekreftet Stellantis-sjefen, Carlos Tavares, at den gamle Vauxhall-fabrikken i Ellesmere Port skal bli konsernets sentrum for elektriske varebiler.
Før sammenslutningen mellom PSA og FCA hang fremtiden til bilprodusenten i Ellesmere Port i England i en tynn tråd.
Meget tynn.
Det har forsvunnet hundrevis av jobber derfra de siste årene. Astra-produksjonen er flyttet til Polen, og Brexit og trusler om at det skulle bli slutt på bensin- og dieselbiler gjorde ikke fremtiden lysere.
Men med Stellantis på plass startet intense samtaler med den britiske regjeringen, og åpenbart har det kommet støtteordninger på plass. For nå er det klart at Stellantis skal investere £ 100 millioner for å gjøre anlegger til et sentrum for produksjon av selskapets elektriske varebiler.
Dette blir det første anlegget i den nye gruppen som utelukkende skal bygge elbiler. I første omgang er det snakk om Combo, Partner og Berlingo – med de tilhørende personbil-versjonene.
Produksjonen skal i gang på slutten av neste år med en kapasitet på 50.000 i første omgang, som sakte skal økes til 60.000. Det er for tiden 1000 ansatte der – Tavares er flink til å forsikre at han akter å kjempe for alle arbeidsplasser på innsiden av konsernet.
Det skal bygges et nytt produksjonsanlegg for karosserier der, og batteripakkene skal også settes sammen på stedet. Men batteriene skal hentes fra Stellantis’ faste leverandører – hvilket betyr at de må importeres.
Det er ikke sagt noe om eventuelle endringer i Luton, der Stellantis bygger Vivaro, Jumpy og Expert. Noen av varebilene selges også som Toyota. Det er ikke noe som hindrer elektriske Toyotaer å rulle av båndet i Ellesmere Port.
Den amerikanske delen av Stellantis ser for det første frem til at den elektriske varebilkompetansen raskt blir overført til USA også, der slikt ikke finnes. For det andre ser de slett ikke bort fra at de europeiske produktene på sikt blir utstyrt med amerikanske merker og solgt der.
For England er dette den andre store elbil-meldingen i løpet av eget kort tid. Den første kom da Nissan bestemte seg for å satse på Sunderland allikevel, for sin nye batterielektriske crossover.
Der blir Nissan støttet med £ 100 millioner (sies det) – sannsynligvis tatt fra en £ 500 millioners pott den britiske regjeringen har satt av for å lokke batteriprodusenter til øya.