Her er nye Transit

Ford presenterer nå nye, store Transit i Barcelona. Som kulisser har de bygget opp noe som ser ut som et komplett filmsett.

Publisert

LANSERING: Inne i en svær industrihall er det bygget opp et storbybilde, med gatearbeid og utekafé, og bensinstasjon og butikker som snart skulle åpne, og med en rekke av de forskjellige nye Transit-modellene parkert rundt omkring.

Det var nesten så vi ante en fjern eim av storbytrafikklukt.

Sikter høyt
Så du nærmere etter, fant du et førerhus med oppblåste kollisjonsputer et sted – det begynner å bli personbilnivå over den type sikkerhet nå, en av de moderne motorene et annet sted, et oppskåret chassis med alle hemmelighetene blottlagt, rundt et hjørne, og selvfølgelig et eget rom med alle de Van-of-the-Year prisene Ford har fått opp gjennom årene.

Det er vel åpenbart at de tar peiling på en ny pris med den nye også.

Men det beste for undertegnede var hyllesortimentet i lokalet til bensinstasjonen. Der var det esker med «LOW maintainance and repair costs», pakker med “Rapid Vehicle Off Road Repairs» og poser med “Class leading Security”.

Scenografen på Oslo Nye Teater kunne ikke gjort det bedre, og det er ikke ofte vi møter en så forseggjort, intelligent og funny ramme rundt en nybilpresentasjon.

Stor familie
Og det vi møtte var altså det som Ford kaller 2-tonns Transit internt.

Transit-familien er stor, og egentlig er navnebruken lettere forvirrende. Men vi har altså Transit Connect som er liten, vi skal få Transit Courier som er enda mindre (kommer ved sommertider), og så har vi Transit Custom som til nå har vært den nye, som laster fra ett tonn og et stykke oppover.

Så har vi hatt den utgående Transit som bare heter Transit, som det nesten ikke ble solgt noen av i fjor, og så har vi dagens debutant, som altså også heter Transit.

Dette er en familie nye biler, meget større slekt enn den som forsvinner.

Som varebil kommer den i tre akselavstander, den lengste er ny og vil ligge under en bil som kan romme15,1 kubikk.

Men det stopper ikke med de 3,95 meterne som den lange akselavstanden (L4) byr på. I chassisform kommer det også en L5 på 4,52 meter og en ramme på 5,15. Da begynner vi å snakke.

Det er selvfølgelig en rekke forskjellige kabinløsninger, det er persontransportører med inntil 17 seter, det er flere takhøyder og det er to grader av trim- og utstyrsnivå.

Hva som kanskje er såpass viktig at vi får gjengi det konkret, er at Ford faktisk har klart å finne enda mer plass innenfor gitte mål. I snitt, sier de, har de 10 prosent økning av lastevolumet sammenlignet med utgående modeller, samtidig som døråpningene er blitt enda større.

Viktige detaljer
Det er denne type arbeidsplass-forbedringer som kanskje imponerer mest. At L2 har fått plass ti fire Euro-paller (den forrige fikk inn tre) og samtidig har tryllet frem en ekstra kubikk, er detaljer som betyr noe.

Selvfølgelig betyr det også noe med en liste over elektroniske hjelpemidler på høyde med det du finner i en temmelig dyr premium limousine, og det betyr noe med enda bedre seter og en kjørestilling der rattet snart er personbilvertikalt.

På chassis- og drivlinjesiden bør det vel nevnes at denne kan dra i den enden du måtte ønske, og, dersom du vil ha den til å trekke på alle fire, kan du få det også. Den er da basert på det bakhjulsdrevne alternativet.

Motoren er 2,2-liters Duratorq-dieselen som befinner seg på et eller annet trimmingsnivå mellom 100 og 155 hk. I HDT6-utgaven har den et utslipp såpass lavt som 169 g/km – og tilsvarende lavt forbruk. 6 trinns manuell for alle.

Rimelig i drift
Fords folk la også stor vekt på at denne modellen skulle være klasseledende når det gjelder drift og vedlikehold. Serviceintervall er to år/50.000 km.

Og et eksempel var at etter 150.000 ville den utgående modellen ha tilbragt 5,4 timer på verksted, mens den nye vil kunne se frem mot 4,2. Teori selvfølgelig, men allikevel en indikasjon på hvordan det tenkes.

Ford har aggressive planer for denne modellen. Både globalt og lokalt. Den skal bygges både i USA (første gang den selges der) og i Russland, i tillegg til – som vanlig – i Tyrkia der de modellene vi får kommer fra. Og i Norge skal det selges 600 av dem – på et fullt år.

Kommer i mai
Det skulle ikke forundre om de nådde det målet i 2014 også, selv om de første modellene ikke er i landet før i mai. Og da bare i begrenset utvalg. De siste delene av hele rangen kommer vel ikke i produksjon før i september.

Prisene er ikke klar før i uke 8. Men de blir beskrevet som MEGET konkurransedyktige. (Hva ellers?) En egen Premium-pakke med bl.a. ryggekamera, adaptiv cruise-kontroll, parkeringssensorer rund baut og meget annet blir sågar karakterisert som Røverkjøp.

Vi har med andre ord noe å se frem til, i hvert fall når det gjelder markedsføring.

Som sagt, Ford er aggressive, også lokalt. De satser på å selge til sammen 4.600 medlemmer av Transit-familien i Norge i år, inkludert lille Courier (som bør få et full-års-salg på 1000 enheter).

I fjor solgte de 2,750 og endte som nummer fire på registreringsstatistikken. 4.600 ville gitt – og vil nok gi i år – en bombesikker fjerdeplass.

Powered by Labrador CMS