-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Bildeglimt fra IAA Transportation 2024
Elektrifisering. Ladeinfrastruktur (mangel på sådan). Selvkjøringsteknologi. Digitalisering. Kunstig intelligens. Bærekraft. Og ikke minst en holistic approach til det hele. Hørt det før?
Budskapet er sånn sett ikke nytt, under årets utgave av det som regnes som en av verdens største – og kanskje den viktigste – utstillingen for nyttekjøretøy- og transportnæringen: IAA Transportation i Hannover.
Her får man et omfattende innblikk i fremtidens transportbransje.
De viktigste aktørene som jobber med noe innen veitransport – fra jekkestropper via varebiler, lastebiler, påbygg og tilhengere, til high tech software, flåtestyring, lading, selvkjøringsteknologi, forskning og utvikling, kappes alle i å fortelle om alt det spennende som skal skje i bransjen fremover.
Det som var nytt denne gangen, er at nå er mye mer av teknologien, som har vært snakket om og hausset opp i mange år, i mye større grad gryteklar. Ikke alt. Men mye.

Mange av de elektriske varebilene og lastebilene vi fikk se utstilt, er klare for å erstatte dieselbiler i dag og i morgen, og noen i overmorgen. Ikke alle i øst-vestkjøring i Norge på vinteren, men mange flere transportsegmenter enn for bare få år siden.
«Alle» har noe elektrisk på menyen nå. Noen tror også på hydrogen. Selvkjørende lastebiler er litt mer i det blå, men likevel såpass konkret at det som kjent opererer slike i daglig drift flere steder i verden – inkludert i Norge.
Kunstig intelligens er på plass i alt fra dekk til flåtestyring, og vi har bare sett starten. Tidligere har utstillingsobjektene med disse teknologiene i større grad vært fjerne fremtidsvisjoner med mange usikkerhetsmomenter.
Samtidig understreket Hildegard Müller, president i VDA (Verband der Automobilindustrie) som arrangerer IAA, den viktige rollen nyttekjøretøyindustrien har i å nå globale klimamål, så vel som behov for utvidelse av infrastruktur (veier, tungbillading og så videre), mangel på arbeidskraft (yrkessjåfører ikke minst), økende energikostnader og geopolitisk usikkerhet.
Litt av en cocktail.
Overveldende mye å ta innover seg, rett og slett. Men spennende.
Om du synes det har skjedd mye på kort tid innen veitransporten de seneste årene, kan du forberede deg på at det skal gå enda fortere fremover. Fest setebeltet, det er ingen vei tilbake.
YrkesBil kommer med mer fra IAA i dagene som kommer. Imens kan du ta en titt på bildesamlingen som gir et lite førsteinntrykk av messen: