-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
![TRIVES PÅ TOPP: Volvo har god statistikk på førsteplasser i det norske bussmarkedet, og klarte en knepen seier også i fjor, med tre busser mer enn VDL. Svenn-Åge Løkken ser betydelig økning i totalmarkedet i 2023.](https://image.yrkesbil.no/4043785.webp?imageId=4043785&x=9.74&y=13.40&cropw=64.00&croph=55.77&width=960&height=558&format=jpg)
– Ambisjonen er som alltid å være markedsledende
Svenn-Åge Løkken, direktør for buss i Volvo Norge, er klar for å rulle ut nye produkter i tur- og ekspressbussmarkedet i 2023.
– Vi forventer å levere et sted mellom 150-200 busser i
2023. Vi har hatt en meget god mottakelse av våre nye 9000-serie (tur- og
ekspressbusser) som ble lansert i 2022, med blant annet helt nytt førermiljø og
ny forbedret drivlinje med opptil ni prosent forbedret drivstoffeffektivitet,
som vil bli levert utover i 2023. I tillegg har vi et antall dobbeltdekkere for
levering. Dette i tillegg til brorparten av bussene til anbudene i Finnmark,
her kommer det alt fra Volvo 7900 elektriske busser, Volvo 8900RLE
forstadsbusser og regionbusser av modellen 9700.
– Hvor stort blir totalmarkedet for busser i Norge i 2023?
– Etter et 2022 med lavt totalmarked, som vi må tilbake til 1997 for å finne lavere, endte det på 346 store busser. I 2023 er det oppstart av et større antall anbud og vi ender nok på et totalmarked i øvre del av 800 tallet.
– Hvor stort blir totalmarkedet i 2024 og hvor stor andel av dette har Volvo Norge ambisjoner om å ta?
– I 2024 blir det færre anbud og vi ser fort en halvering av totalmarkedet i forhold til 2023. Vi har som alltid ambisjon om å ha en ledende posisjon i markedet, så også i årene fremover.
– Hvilke anbud er mest interessante fremover?
– Med vår ledende og landsdekkende organisasjon er alle anbud av høy interesse.
– Hva er på gang av produktnyheter?
– Vi prater sjelden om hvilke fremtidige produkter vi vil komme inn i markedet med, vi holder spenningen til de blir lansert.
– I hvilken grad – og hvordan – påvirker komponentmangel bussbransjen?
– Fortsatt opplever vi forstyrrelser i leveransekjeden som kan gi oss utfordringer, men vi jobber iherdig for å unngå at dette skal medføre forsinkelser som igjen skaper utfordringer for våre kunder. Når det gjelder anbudene så har de ulike oppdragsgiverne etter hvert blitt flinkere til å ta hensyn til nettopp dette. Prosessen starter tidligere og det blir dermed tilstrekkelig tid fra tildeling til trafikkstart. Men noen unntak finnes dessverre fortsatt.
– Hvor stor andel av salget blir elektrisk?
– For ett år tilbake spådde jeg at i 2022 ville vi ende på en andel elektrisk på opp mot 50 prosent, den endte på cirka 60 prosent. Dette vil bare fortsette i de kommende årene innenfor de fleste av segmentene. I og med at vi opp til nå bare har hatt elektriske lavgulvsbusser i klasse 1 vil andelen i 2023 bli på beskjedne 10 prosent, pluss-minus.
– Hva er de største utfordringene bussbransjen står overfor fremover?
– Rekruttering til bransjen er en stor utfordring, og som alltid kunne man vel tenkt seg bedre lønnsomhet.