-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
– Ambisjonen er som alltid å være markedsledende
Svenn-Åge Løkken, direktør for buss i Volvo Norge, er klar for å rulle ut nye produkter i tur- og ekspressbussmarkedet i 2023.
– Vi forventer å levere et sted mellom 150-200 busser i
2023. Vi har hatt en meget god mottakelse av våre nye 9000-serie (tur- og
ekspressbusser) som ble lansert i 2022, med blant annet helt nytt førermiljø og
ny forbedret drivlinje med opptil ni prosent forbedret drivstoffeffektivitet,
som vil bli levert utover i 2023. I tillegg har vi et antall dobbeltdekkere for
levering. Dette i tillegg til brorparten av bussene til anbudene i Finnmark,
her kommer det alt fra Volvo 7900 elektriske busser, Volvo 8900RLE
forstadsbusser og regionbusser av modellen 9700.
– Hvor stort blir totalmarkedet for busser i Norge i 2023?
– Etter et 2022 med lavt totalmarked, som vi må tilbake til 1997 for å finne lavere, endte det på 346 store busser. I 2023 er det oppstart av et større antall anbud og vi ender nok på et totalmarked i øvre del av 800 tallet.
– Hvor stort blir totalmarkedet i 2024 og hvor stor andel av dette har Volvo Norge ambisjoner om å ta?
– I 2024 blir det færre anbud og vi ser fort en halvering av totalmarkedet i forhold til 2023. Vi har som alltid ambisjon om å ha en ledende posisjon i markedet, så også i årene fremover.
– Hvilke anbud er mest interessante fremover?
– Med vår ledende og landsdekkende organisasjon er alle anbud av høy interesse.
– Hva er på gang av produktnyheter?
– Vi prater sjelden om hvilke fremtidige produkter vi vil komme inn i markedet med, vi holder spenningen til de blir lansert.
– I hvilken grad – og hvordan – påvirker komponentmangel bussbransjen?
– Fortsatt opplever vi forstyrrelser i leveransekjeden som kan gi oss utfordringer, men vi jobber iherdig for å unngå at dette skal medføre forsinkelser som igjen skaper utfordringer for våre kunder. Når det gjelder anbudene så har de ulike oppdragsgiverne etter hvert blitt flinkere til å ta hensyn til nettopp dette. Prosessen starter tidligere og det blir dermed tilstrekkelig tid fra tildeling til trafikkstart. Men noen unntak finnes dessverre fortsatt.
– Hvor stor andel av salget blir elektrisk?
– For ett år tilbake spådde jeg at i 2022 ville vi ende på en andel elektrisk på opp mot 50 prosent, den endte på cirka 60 prosent. Dette vil bare fortsette i de kommende årene innenfor de fleste av segmentene. I og med at vi opp til nå bare har hatt elektriske lavgulvsbusser i klasse 1 vil andelen i 2023 bli på beskjedne 10 prosent, pluss-minus.
– Hva er de største utfordringene bussbransjen står overfor fremover?
– Rekruttering til bransjen er en stor utfordring, og som alltid kunne man vel tenkt seg bedre lønnsomhet.