-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS

– Ambisjonen er som alltid å være markedsledende
Svenn-Åge Løkken, direktør for buss i Volvo Norge, er klar for å rulle ut nye produkter i tur- og ekspressbussmarkedet i 2023.
– Vi forventer å levere et sted mellom 150-200 busser i
2023. Vi har hatt en meget god mottakelse av våre nye 9000-serie (tur- og
ekspressbusser) som ble lansert i 2022, med blant annet helt nytt førermiljø og
ny forbedret drivlinje med opptil ni prosent forbedret drivstoffeffektivitet,
som vil bli levert utover i 2023. I tillegg har vi et antall dobbeltdekkere for
levering. Dette i tillegg til brorparten av bussene til anbudene i Finnmark,
her kommer det alt fra Volvo 7900 elektriske busser, Volvo 8900RLE
forstadsbusser og regionbusser av modellen 9700.
– Hvor stort blir totalmarkedet for busser i Norge i 2023?
– Etter et 2022 med lavt totalmarked, som vi må tilbake til 1997 for å finne lavere, endte det på 346 store busser. I 2023 er det oppstart av et større antall anbud og vi ender nok på et totalmarked i øvre del av 800 tallet.
– Hvor stort blir totalmarkedet i 2024 og hvor stor andel av dette har Volvo Norge ambisjoner om å ta?
– I 2024 blir det færre anbud og vi ser fort en halvering av totalmarkedet i forhold til 2023. Vi har som alltid ambisjon om å ha en ledende posisjon i markedet, så også i årene fremover.
– Hvilke anbud er mest interessante fremover?
– Med vår ledende og landsdekkende organisasjon er alle anbud av høy interesse.
– Hva er på gang av produktnyheter?
– Vi prater sjelden om hvilke fremtidige produkter vi vil komme inn i markedet med, vi holder spenningen til de blir lansert.
– I hvilken grad – og hvordan – påvirker komponentmangel bussbransjen?
– Fortsatt opplever vi forstyrrelser i leveransekjeden som kan gi oss utfordringer, men vi jobber iherdig for å unngå at dette skal medføre forsinkelser som igjen skaper utfordringer for våre kunder. Når det gjelder anbudene så har de ulike oppdragsgiverne etter hvert blitt flinkere til å ta hensyn til nettopp dette. Prosessen starter tidligere og det blir dermed tilstrekkelig tid fra tildeling til trafikkstart. Men noen unntak finnes dessverre fortsatt.
– Hvor stor andel av salget blir elektrisk?
– For ett år tilbake spådde jeg at i 2022 ville vi ende på en andel elektrisk på opp mot 50 prosent, den endte på cirka 60 prosent. Dette vil bare fortsette i de kommende årene innenfor de fleste av segmentene. I og med at vi opp til nå bare har hatt elektriske lavgulvsbusser i klasse 1 vil andelen i 2023 bli på beskjedne 10 prosent, pluss-minus.
– Hva er de største utfordringene bussbransjen står overfor fremover?
– Rekruttering til bransjen er en stor utfordring, og som alltid kunne man vel tenkt seg bedre lønnsomhet.