Samtidig som turbuss-trafikken tar seg opp etter pandemien, lanserer Volvo ny plattform for sin 9000-serie.
Samtidig som turbuss-trafikken tar seg opp etter pandemien, lanserer Volvo ny plattform for sin 9000-serie.

Volvo med ny plattform

Dieselmotorer med opptil 500 hestekrefter og ni prosent reduksjon i drivstofforbruket er nok kjærkomment nytt hos hardt prøvede turbusselskaper.

Publisert

Koronapandemien har medført det reneste blodbadet i turbilnæringen, i alle fall etter fargen på bunnlinjen å dømme de seneste par årene.

Nå melder imidlertid flere om at markedet koker igjen, i takt med at reisevirksomheten fra utlandet tar seg opp. En utfordring nå er at flere operatører har sett seg nødt til å selge unna busser, ofte ut av landet, slik at det plutselig kan oppstå mangel på turbusser.

Volvo står imidlertid klare til unnsetning, med en helt ny plattform for sin 9000-serie (eller B13R som den heter for chassismarkedene).

Fornyet motor

Den viktigste nyheten er nok den «nye» motoren, som er en ny Euro 6-versjon av den velkjente 13-literen.

Effektnivåene varierer fra 380 hk til 500 hk, og alle kan kjøres på HVO. Versjonene med 460 hk og 500 hk kan også gå på biodrivstoff.

– Med den nye plattformen reduseres drivstofforbruket og dermed også de totale utslippene. Volvo Group har en klar visjon og en sterk forpliktelse til bærekraft. Vår strategi for nullutslipp omfatter ikke bare dagens elektriske kjøretøy. Vi har også inkludert fordelene med alternative drivstoff og store effektiviseringer i langdistansetrafikken, sier Volvo Bussars administrerende direktør Anna Westerberg.

Produsenten hevder reduksjonen i forbruket er på inntil ni prosent. Det blir penger av sånt i disse dager.

Ulike versjoner av Volvos 9000-serie plattform.

Lengre serviceintervaller

Mattias Forssén, global produktdirektør i Volvo Buses, fremhever kjølesystemet som har fått nytt design som «en av grunnsteinene».

Den nye motoren i kombinasjon med ny versjon av girkassen I-Shift har gjort det mulig å redusere turtallet ytterligere.

Systemet er delt inn i to uavhengige seksjoner, som begge drives av det som betegnes som «ekstremt energieffektive» elektriske vifter. Forssén forklarer:

– Det fine med denne ordningen er at vi ikke bare sparer drivstoff. Vi kan opprettholder også en ekstremt jevn temperatur i motorrommet. Dette gir lengre serviceintervaller, som igjen forbedrer oppetiden ytterligere.

Interiør-nytt

Er du mer opptatt av det indre, fristes det med nyheter også der.

Vi snakker blant annet et helt nytt førersete og oppdatert ratt med utvidede tilt-funksjoner og flere knapper til mediefunksjoner og innstillinger for fartsholder.

Dashbordet har en såkalt «dynamisk instrumentklynge» med ulike syn som er tilpasset ulike kjøresituasjoner.

Fjæringen og motorinstallasjonen er også oppdatert, blant annet for å gi redusert

vibrasjons- og støynivå i bussen, og mykere kjøring.

Powered by Labrador CMS