-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Krever adgang for mer enn nullutslipp i kollektivfeltet
NHO Logistikk og Transport og Norges Lastebileier-Forbund krever at all godstransport – ikke kun nullutslipp – får adgang, for å sikre fremkommelighet, effektiv vareflyt og en forutsigbar klimaomstilling.
Regjeringen har nå sendt ut på høring et forslag om hvilke kjøretøy som skal få bruke kollektivfeltene.
Som YrkesBil nylig skrev, ber Elbilforeningen om at regjeringen holder fossildrevne yrkesbiler utenfor kollektivfeltet.
Dette er ikke transportnæringens representanter enige i:
– Godstransporten er samfunnskritisk. Når bomtakstene i Oslopakke 3 øker med hele 70 prosent i rushtiden fra nyttår, og de samlede årlige kostnadene for varetransporten øker med én milliard kroner, må det også tilrettelegges for effektiv fremkommelighet, sier Ole A. Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport.
Avgjørende med tilgang til kollektivfeltet
Han understreker at kollektivfeltet er avgjørende for å sikre god vareforsyning inn til Oslo og andre større byer, samtidig som transportnæringen står midt i en krevende klimaomstilling.
– Det er foreslått å gi adgang til kollektivfeltet kun for nullutslippskjøretøy. Men bransjen trenger forutsigbare rammer før den kan ta risikoen ved store investeringer i ny teknologi. Først må det på plass langsiktige støtteordninger fra Enova, ladeinfrastruktur og klare signaler fra myndighetene om hvilke løsninger som faktisk skal satses på, sier Hagen.
– Inntil dette er på plass, må vi ha praktiske tiltak som kollektivfelt-tilgang for å lette det økonomiske presset, legger han til.
NLF: – Setter samfunnsoppdraget i fare
NLF er tydelig på at tungtransporten ikke må forskjellsbehandles i trafikken.
J. Kristian Bjerke, regionsjef for Oslo/Akershus og Østfold, peker på at regjeringens forslag kan svekke hele vareforsyningen på Østlandet.
– Regjeringens forslag om kollektivfelt bør ikke gjøre det vanskeligere for lastebiler å utføre samfunnsoppdraget sitt. Dette handler om å sikre varestrømmen til hele Østlandet, samtidig som vi bidrar til nullutslippsmålene. Vi ønsker å investere grønt, men trenger både økonomisk støtte og fremkommelighet i trafikken, sier Bjerke.
Han understreker at tilgangen til kollektivfeltet ikke handler om særbehandling, men om å sikre varestrømmen, redusere kø og bidra til nullutslippsmålene.