SLUTT PÅ SKILTKRØLL: Ved å rydde opp i reglene for kollektivfelt ønsker Statens vegvesen å unngå skilt som er vanskelig og forstå.

Ber Statens vegvesen vrake tungbilfeltet

Elbilforeningen er sterkt kritisk til at fossil tungtransport får bruke kollektivfeltet inn mot Oslo. – Statens vegvesen bør vrake hele ordningen, sier generalsekretær Christina Bu.

Publisert

Isteden vil Elbilforeningen gi elektriske varebiler og lastebiler automatisk tilgang til kollektivfeltet. 

Det skriver de i sitt høringssvar til Statens vegvesens forslag til nye regler for kollektivfelt.

– Næringstransporten henger etter i elektrifiseringen, og det er stort behov for flere virkemidler. Å gi elektrisk næringstransport tilgang til kollektivfeltet vil gjøre at de unngår kø og sparer tid i arbeidshverdagen. Det vil gjøre overgangen til nullutslipp mer attraktiv, sier Christina Bu i en melding.

Statens vegvesens forslag ble sendt på høring 30. januar i år. Høringsfristen er 30. april.

Vegvesenet anbefaler at at elektriske varebiler og elektriske lastebiler får fast tilgang til kollektivfeltene. 

Vedtas forslaget, vil elvarebilene etter planen få tilgang til kollektivfeltene allerede fra august i år.

Må gjelde over hele landet 

Elbilforeningen mener tilgangen må gis gjennom trafikkreglene og gjelde alle 

kollektivfelt i hele landet.

– Automatisk tilgang for elektriske varebiler og lastebiler er en forutsigbar og stabil regel og et tydelig signal til næringslivet om å velge elektriske framfor fossilt. Det betyr at elektriske nyttekjøretøy vil være omfattet av kollektivskiltene, og vi slipper uforståelig underskilt, sier generalsekretæren.

Må vurdere om elbiler også kan få plass

Statens vegvesen foreslår også at elektriske personbiler mister sin automatiske tilgang til kollektivfeltet. 

Skal elbiler i framtiden ha tilgang til kollektivfeltet, må de altså skiltes inn.

– Dette er en naturlig utvikling etter hvert som elbilene blir mange. Men en del steder vil det være ledig kapasitet og der bør lokale myndigheter gi elbiler tilgang, sier Bu.

Elbilforeningen vil gjøre det obligatorisk å vurdere om elbilene også kan få tilgang.

– De stedene hvor det er kollektivfelt bør det være obligatorisk at Statens vegvesen sammen med lokale myndigheter og aktører vurderer om elbilene også kan få tilgang, sier Bu.

VRAK TUNGBILFELTET: Christina Bu i Elbilforeningen foreslår å vrake tungbilfeltet. Istedenfor vil hun gi elektriske varebiler og lastebiler automatisk tilgang.

Om kravet til samkjøring sier hun:

– Vi vet at samkjøringskravet er effektivt for å redusere antall biler på veien. Om man skal sette som vilkår at det må være med passasjerer i elbilen er noe som må vurderes lokalt. Men dette kan bli et kinderegg for å fremme både elektrifisering og samkjøring, sier hun.

Les også: Sjåførene trives med el-lastebiler - men mange bedrifter vil vente til etter 2030 med å bli helt fossilfrie

Redusert fremkommelighet

Bakgrunnen for vegvesenets forslag er blant annet at et sterkt økende antall elektriske personbiler har ført til redusert fremkommelighet for busser i en del kollektivfelt. 

Allerede er tilgangen begrenset mange steder.

Elbiler hatt tilgang til kollektivfelt siden 2004.  

PS! Om elektriske varebiler får tilgang til kollektivfeltet, kan det åpne for de nye "børstraktorene".

Powered by Labrador CMS