-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Tung el-hybrid lastebil i salg
De første 100 store hybridlastebilene fra Volvo settes straks i produksjon. Tilgjengelig også i Norge.

I en pressemelding kan Volvo Trucks fortelle at de nå starter salget av tunge hybridlastebiler.
Volvo FE er i utgangspunktet en lastebil som leveres med 18 til 26 tonns totalvekt, og med typiske motorstyrker fra 240 til 340 hester.
I juni starter serieproduksjon av ca. 100 hybridutgaver av FE, og som frem til 2013 skal leveres til kunder i utvalgte markeder i Europa.
Hybridlastebilene skal gjøre det mulig å spare opp til 30 prosent drivstoff. Bruksområdet er først å fremst distribusjons- og renovasjonsbiler i bymiljøer.
– Etterspørselen etter tunge hybrider er stor, sier Claes Nilsson, sjef for Volvo Trucks’ Europadivisjon.
Volvo FE Hybrid vil bli levert til 13 europeiske land i første omgang, blant dem Norge.
Les også om DAF LF 12-tonns hybrid
Bilene blir produsert i en begrenset serie da hybridteknikken krever spesialtilpassede produksjonsløsninger og at batteriteknikken er under stadig utvikling.
Det innebærer også at ettermarkedsorganisasjonen vil bli utdannet parallelt for å kunne tilby riktig service til kundene.
– Det er utrolig inspirerende og viktig for vår fortsatte produktutvikling. Hybriddrift er definitivt en viktig brikke i puslespillet det er å finne frem til mer energieffektiv transport, sier Claes Nilsson.
Hybridteknikken passer best for bruk i tettbebygde områder, der antall start og stopp forekommer flest ganger. Felttester pågått hos Volvokunder siden våren 2008. Avhengig av kjøremønster, kan Volvo FE Hybrid spare mellom 15 og 20 prosent drivstoff og CO2-utslipp.
Dersom man bygger en elektrisk komprimator på de hybridbaserte renovasjonsbilene, er det mulig å spare opp til 30 prosent.
Les også om store lastebilaktører som presser regjeringen om biodrivstoff
Volvo FE Hybrid er en såkalt parallellhybrid, altså at dieselmotoren og elmotoren både kan benyttes samtidig og helt uavhengig av hverandre. Teknikken veksler automatisk mellom de ulike drivkildene.
Når hybriden kjøres i første gir, drives kjøretøyet kun av elmotoren, noe som gir sjåføren en umiddelbar respons og dermed god kjørbarhet.
Det er ikke nødvendig – eller mulig - å lade batteriene ved hjelp av eksterne kraftkilder som en ren elbil.
- Eldriften medfører også at lydnivået senkes. Ved en akselerasjon er det en halvering av lydnivået, sammenlignet med en vanlig dieselbil, sier Claes Nilsson.
Volvos hybridlastebiler drives av en sju-liters dieselmotor på enten 300 eller 340 hestekrefter, og 1160 respektive 1300 newtonmeter, parallelt med en elmotor på 120 kilowatt. Elmotoren får sin kraft fra siste type lithiumionebatterier.
For hybridlastebilene, som er beregnet for påbygg opp til 26 tonn, tilbys en leasingavtale med heldekkende serviceavtale.
Planlagte markeder: Sverige, Norge, Finland, Danmark, England, Frankrike, Tyskland, Østerrike, Sveits, Italia, Holland, Belgia, Luxemburg