-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Produksjonsstopp og masse-permitteringer hos MAN
MAN Truck & Bus rammes nå hardt av at leverandører av ledningsnett til lastebiler helt eller delvis ikke kan produsere på sine ukrainske anlegg. Inntil 11.000 ansatte blir permittert og kunder tilbys ordrekansellering.
Siden 14. mars har det vært helt stillstand i MANs lastebilfabrikker i München og Krakow, samt betydelige produksjonsstans ved fabrikkene i Nürnberg, Salzgitter og Wittlich.
«Leverandører av ledningsnett til lastebiler kan ikke produsere på sine ukrainske anlegg eller kun produsere i svært begrenset grad. Dette truer med tap av lastebilproduksjon i flere uker og en massiv produksjonsreduksjon i andre kvartal», opplyser MAN Truck & Bus i en pressemelding.
MANs bussproduksjon er imidlertid ikke vesentlig påvirket.
– På grunn av den dramatiske situasjonen innførte hovedstyret i MAN Truck & Bus SE umiddelbare tiltak for å håndtere situasjonen, Alexander Vlaskamp, administrerende direktør i MAN Truck & Bus.
Umiddelbart etter krigsutbruddet begynte fabrikken blant annet å duplisere ukrainske forsyningsstrukturer for ledningsnett til lastebiler i andre land. Dette tar imidlertid flere måneder.
– I tillegg har vi besluttet å fullstendig stoppe utgiftene til ikke-forretningskritiske aktiviteter og inntil videre har vi innført en ansettelsesstopp. Permitteringer ble forlenget for anleggene i München, Nürnberg, Salzgitter og Wittlich og også utvidet til å omfatte administrasjonen, sier Vlaskamp.
Dette betyr at inntil 11.000 MAN-ansatte i Tyskland vil bli permittert. Landsspesifikke regler gjelder for ansatte i utlandet.
– Som et tegn på solidaritet med arbeidsstyrken vil hovedstyret gi betydelig avkall på lønn de neste tre månedene på grunn av den dramatiske utviklingen, sier Vlaskamp.
Siden selskapet ikke klarer å overholde avtalte leveringsfrister på grunn av den aktuelle utviklingen, vil MAN tilby sine kunder en ordrekansellering. Samtidig får de mulighet til å legge inn en bestilling til nye betingelser.