-
Produksjonsleder
Møller Bil Skadesenter Alnabru
-
Bilmekaniker
Stårheim Bilverksted AS
-
Tekniker
Per Aaland A/S
-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS

Produksjonsstopp og masse-permitteringer hos MAN
MAN Truck & Bus rammes nå hardt av at leverandører av ledningsnett til lastebiler helt eller delvis ikke kan produsere på sine ukrainske anlegg. Inntil 11.000 ansatte blir permittert og kunder tilbys ordrekansellering.
Siden 14. mars har det vært helt stillstand i MANs lastebilfabrikker i München og Krakow, samt betydelige produksjonsstans ved fabrikkene i Nürnberg, Salzgitter og Wittlich.
«Leverandører av ledningsnett til lastebiler kan ikke produsere på sine ukrainske anlegg eller kun produsere i svært begrenset grad. Dette truer med tap av lastebilproduksjon i flere uker og en massiv produksjonsreduksjon i andre kvartal», opplyser MAN Truck & Bus i en pressemelding.
MANs bussproduksjon er imidlertid ikke vesentlig påvirket.
– På grunn av den dramatiske situasjonen innførte hovedstyret i MAN Truck & Bus SE umiddelbare tiltak for å håndtere situasjonen, Alexander Vlaskamp, administrerende direktør i MAN Truck & Bus.
Umiddelbart etter krigsutbruddet begynte fabrikken blant annet å duplisere ukrainske forsyningsstrukturer for ledningsnett til lastebiler i andre land. Dette tar imidlertid flere måneder.
– I tillegg har vi besluttet å fullstendig stoppe utgiftene til ikke-forretningskritiske aktiviteter og inntil videre har vi innført en ansettelsesstopp. Permitteringer ble forlenget for anleggene i München, Nürnberg, Salzgitter og Wittlich og også utvidet til å omfatte administrasjonen, sier Vlaskamp.
Dette betyr at inntil 11.000 MAN-ansatte i Tyskland vil bli permittert. Landsspesifikke regler gjelder for ansatte i utlandet.
– Som et tegn på solidaritet med arbeidsstyrken vil hovedstyret gi betydelig avkall på lønn de neste tre månedene på grunn av den dramatiske utviklingen, sier Vlaskamp.
Siden selskapet ikke klarer å overholde avtalte leveringsfrister på grunn av den aktuelle utviklingen, vil MAN tilby sine kunder en ordrekansellering. Samtidig får de mulighet til å legge inn en bestilling til nye betingelser.