Importøren opplyser at oppdaterte Sprinter skal være på norske veier rundt årsskiftet.
Importøren opplyser at oppdaterte Sprinter skal være på norske veier rundt årsskiftet.

Omfattende Sprinter-oppgradering

Sprinter har blitt elektrisk, men det betyr ikke at Mercedes har sluttet å finpusse og oppgradere dieselversjonene. Nå kommer en betydelig oppdatering.

Publisert

I dagens jag etter elektriske kjøretøy kan man få inntrykk av at versjonene med forbrenningsmotor skal gå for lut og kaldt vann i resten av sin levetid.

Det er heldigvis et stykke unna sannheten, og kanskje spesielt når det gjelder nyttekjøretøy.

Nå melder Mercedes-Benz at det kommer en omfattende teknologioppdatering av multiverktøyet Sprinter, der flere elementer er hentet fra produsentens personbil-portefølje.

Kraftig dieselmotor

Kjernen i oppdateringen er 2,0-liters OM 654-dieselmotoren som er kjent fra Mercedes-Benz personbilporteføljen.

I Sprinter vil den firesylindrede enheten være tilgjengelig i opptil tre effekt-alternativ. Motoren kan kombineres med 9G-TRONIC automatgir, som erstatter 7G-TRONIC PLUS, mens den 6-trinns manuelle girkassen forblir uendret i modellserien.

Selv om den kraftige firesylindrede dieselmotoren OM 654 så langt bare har vært tilgjengelig i Sprinter varebil og chassis med bakhjulsdrift, vil Mercedes-Benz fremover tilby enheten som eneste forbrenningsmotor for alle versjoner, også med det nye firehjulsdriftssystemet.

Klassifisert i henhold til Euro VI-E og Euro 6d, kan OM 654 snart bestilles, avhengig av valgt drivlinje og karosseri, med 150, 170 og 190 hestekrefter.

Nytt firehjuldriftssystem

Nye Sprinter 4x4 vil være tilgjengelig i kombinasjon med motoren OM 654 på 190 hk og 9G-TRONIC automatgir, med en totaltvekt fra 3,5 tonn, og helt opp til 5,5 tonn.
Nye Sprinter 4x4 vil være tilgjengelig i kombinasjon med motoren OM 654 på 190 hk og 9G-TRONIC automatgir, med en totaltvekt fra 3,5 tonn, og helt opp til 5,5 tonn.

Den tredje teknologioppdateringen er et nytt firehjulsdriftssystem, med Torque-on-demand i Sprinter 4×4, som vil erstatte det nåværende systemet.

I motsetning til forgjenger-systemet, som førte 35 prosent av dreiemomentet til fronten, og 65 prosent til bakakselen, kan dette fordele dreiemomentene fullt variabelt mellom for- og bakaksel avhengig av situasjonen og uten interaksjon fra sjåføren.

Fullstendig variabel dreiemomentfordeling sikres av en elektronisk kontrollert kløtsj. Hvis kløtsjen kobles ut ved normal kjøring, driver bakakselen bilen helt. Når kløtsjen er aktivert, spiller forakselen inn.

Speed Delivery Door

Mercedes-Benz Speed Delivery Door.
Mercedes-Benz Speed Delivery Door.

Skyvedørssystemet Speed Delivery Door er en annen nyhet, som innebærer en automatisk og sensorkontrollert dobbel svingdør, som erstatter skyvedøren til bagasjerommet ved behov.

Systemet oppdager sjåføren så snart vedkommende kommer inn i bagasjerommet fra førersetet, og Speed Delivery Door låses deretter opp og åpnes automatisk.

Sjåføren kan forlate bilen med pakkene i hendene uten å måtte berøre noe annet, og døren lukkes så automatisk bak henne.

Automatisk låsing vil være tilgjengelig for bestilling som et ekstra alternativ.

Powered by Labrador CMS