-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Beste kvartalet noensinne for Mercedes-Benz Vans
Det er ikke lett å se hvor det er du finner Mercedes-Benz Vans i den nye MB Gruppe-konstruksjonen. Men vi kan vel bare venne oss til at de i resultat-sammenheng dukker opp sammen med AMG-modeller og Maybach og en rekke personbiler som ikke lenger skal være Premium, men Luxus.
For å finne varebilresultatene fra første kvartal må vi dykke langt ned i det foreløpig ganske uryddige farvannet som overvåkes av toppsjefen Ola Källenius og – kanskje mer hands on – finanssjefen Harald Wilhelm.
Han burde i hvert fall være fornøyd med varebil-innsatsen. Mens personbilene med høyt prisede og stappfulle-av-ekstrautstyr Mercedeser og AMGer og Maybacher klarte en imponerende driftsmargin på 14,8 prosent i første kvartal, klarte Mercedes-Benz Vans en enda mer imponerende 15,6 prosent.
Sammen solgte Cars og Vans for 37,5 milliarder euro – opp 8 prosent, men det justerte resultatet økte ikke mer enn med 100 millioner, til 5,3 milliarder.
Uansett hvor lenge jeg lette (greit, jeg ga meg etter sju minutter) var det umulig å finne hvor stort ansvar Vans har for disse summene. Sannsynligvis finnes de et sted langt der nede, men lett tilgjengelig er de ikke.
Derimot var det veldig iøynefallende at det i første kvartal ble solgt 98.900 vans – ny rekord for et første kvartal, og en økning på 12 prosent fra Q1 i fjor. Av disse ble ca. 15.000 posisjonert som personbiler, får vi vite. Resten var rendyrkede varebiler.
Av disse nesten 100.000 bilene var 3.600 batterielektriske. Men 3,6 prosent av totalen er ikke noen imponerende økning, i fjor lå elbilandelen på 3,3 prosent. Men med økning i total-volumet steg salget med 12 prosent.
Den nye T-Klassen (Citan i varebilutgave og med Renault som familienavn) økte mer enn noen, med 44 prosent - fra et lavt utgangspunkt. I Vita-segmentet var det til gjengjeld en samlet tilbakegang på 2 prosent.
Et kjapt blikk fremover forteller at på tross av at volumet videre utover ikke kommer til å ligge vesentlig over fjorårs-nivået regner man med en økning i omsetningen på 11 – 13 prosent på grunn av fetere blanding.
Investeringer i produksjon og utstyr vil ligge vesentlig over fjorårets, skriver selskapet, og man regner også med at utgiftene til forskning og utvikling vil ligge betydelig over det man la i den potten i fjor.
La oss gå ut fra at dette skal gjelde eksklusivt for varebiler og ikke røres sammen med personbilene.