-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

NLF: – Det er utrolig gledelig. Serien har helt klart bidratt til økt interesse for yrket
Etter en braksuksess med første sesong, vender Norske Truckers tilbake på skjermen mandag 19. mai.
Serien har gitt det norske folk et nært og ekte innblikk i hverdagen til landets yrkessjåfører – og nå er det klart for nye historier, nye utfordringer og nye sjåfører.
Første sesong ble møtt med begeistring, og sjåførene ble raskt kjente og kjære fjes hos seerne.

Serien har bydd på alt fra humor og varme til sterke skjebner og imponerende innsatsvilje. Med spektakulær natur, store kjøretøy og livsviktig last, ble Norske Truckers raskt en av Viaplays mest populære serier i Norden.
– Dette må vi si er en rungende suksess. Vi er stolte av å ha bidratt, og vi ser at serien gir et verdifullt løft til næringens omdømme og rekruttering, sier Kjell Olafsrud, markedsdirektør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Kjente og nye fjes
I den nye sesongen møter vi sjåfører fra hele landet – noen kjent fra forrige runde, og noen helt nye.

Vi blir også kjent med langtransportsjåfør Sondre Sjong og de to vennene Kjell Arne «Kelly» Aamodt og Cato Birkeland, som i tillegg til å være truckere også spiller i trucker-bandet «Ozza Gjengen».
Vi møter dessuten tredjegenerasjons melketransportør Thea Heggen Rognstad (24) på oppdrag i Gausdal.
Seerne får også et gledelig gjensyn med profiler som bilberger og småbarnsmor Julianne Brox og Bjørn Erik «Bernie» Bergan.

Vi møter også igjen Tiril Thengs og familien, som kanskje stod bak forrige sesongs mest gripende øyeblikk.
I tillegg får vi høre mer fra Eirik «Viddatassen» Gjestmoen, kjent for sin nøyaktighet.

Et viktig rekrutteringstiltak
NLF har også bidratt inn i sesong 2 av serien, og har blant annet bidratt med casting av deltakerne.
– Det er mange som ikke vet hvor viktig og samfunnskritisk denne næringen faktisk er. Serien gir et unikt innblikk i hverdagen til de som sørger for at Norge går rundt. Det gir både økt respekt og forståelse – og det er gull verdt for rekrutteringen, sier Olafsrud.
Han forteller at flere av sjåførene har blitt kontaktet av folk som ønsker å vite mer om hvordan man selv kan bli yrkessjåfør.
– Det er utrolig gledelig. Serien har helt klart bidratt til økt interesse for yrket, og det viser at synlighet faktisk virker. For dem som ønsker mer informasjon om veien til førerhuset, anbefaler vi nettsiden bliyrkessjåfør.no, sier Olafsrud.

I tillegg er Olafsrud glad for at kvinnelige sjåfører er godt presentert i serien.
– Det er utrolig positivt at vi i denne sesongen får møte enda flere jenter fra næringen. Det bidrar til å bryte ned gamle stereotypier og viser at dette er et yrke for alle – uavhengig av kjønn. Når unge jenter ser noen de kan kjenne seg igjen i bak rattet, senker det terskelen for å velge transportfag. Det er viktig for rekrutteringen, og det er viktig for næringen, sier Olafsrud.

Se premiere 19. mai
Norske Truckers har premiere på Viaplay natt til mandag 19. mai, og vises på TV3+ kl. 20.00 samme kveld. Gjennom sesongen sendes nye episoder ukentlig.
– Vi gleder oss til å vise fram enda flere fantastiske sjåfører og deres viktige arbeid. Dette er ikke bare underholdning – det er også en mulighet til å forstå en yrkesgruppe som fortjener mye mer anerkjennelse enn de får, avslutter Olafsrud.