SsangYong Rodius klar for Norge

Utseendet er ikke den sterkeste siden ved nye Rodius, men under skallet gjemmer det seg en praktisk og rommelig bil.

Publisert

Nykommeren kommer både som varebil klasse 2 og personbil, og prisene starter på 289.900 - respektive 579.900 kroner. Da er firehjulstrekk inkludert, men ikke automatgear. Rodius er kun tilgjengelig med en femsylindret dieselmotor på 2,7 liters volum, med 165 hk og 342 Nm. Denne motoren har sine aner hos Mercedes-Benz, men SsangYong tilpasser motoren til sine modeller selv.

Skal man ha bilen med automatgear kommer tillegget på 23.000 kroner, da får man en femtrinns kasse med manuell styring, hentet fra Mercedes-Benz. Hjulopphenget er dobbel wishbone foran og multilink bakaksel. Totallengden på Rodius er 512,5 cm, bredden er 191,5 cm, høyden er 184,5 cm. Den har en akselavstand på hele 300 cm og minimum bakkeklaring er 18,2 cm. Svingradius er imponerende 5,8 meter.

Firehjulsdriftsystemet Torque On Demand (TOD) er normalt bakhjulsdrevet, men kan overføre inntil halvparten av drivkraften til forhjulene ved behov. Det har også lavgearserie for bedre fremkommelighet. I Norge leveres Rodius med varme i setene og dieseldrevet kupévarmer som standard.

Det alle legger merke til med nye Rodius er utseendet. Fronten er tydelig inspirert av Snurre Sprett, mens bakenden virker som et amatørmessig ombyggingsprosjekt. Det er kanskje likevel bedre med en utiltalende men særpreget design, enn rett og slett kjedelig design?

Glupt interiør
Innvendig er det derimot mer stilfullt. Dashbordet er moderne og stilrent. Men som på en del bilmodeller de siste årene er instrumenter som turteller og speedometer plassert i midten oppunder frontruta, i stedet for rett foran føreren. En dårlig løsning, særlig her hvor speedometeret er lengst bort. Ellers er førermiljøet oversiktlig og godt.

I personbilen med syv seter gir bakseter plassert på langsgående skinner meget god fleksibilitet. Rett bak føreren er det to komfortable seter som kan snus 180 grader rundt. Bak disse er det en treseters rekke, og fortsatt er det god plass til en del bagasje helt bakerst. Og man kan lage noe tilnærmelsesvis likt et par sengeplasser der bak ved å legge ned seteryggene. Baksetene kan også løftes ut når man trenger maksimalt med bagasjeplass.

Som varebil er Rodius også svært rommelig. Foreløpig er det ikke gitt noe offisielt mål på lastevolumet, men det skal kunne konkurrere med både kassebiler og omgjorte store personbiler. Det har ikke vært nødvendig å foreta spesielle inngrep eller tilpassinger for å få inn den særnorske kassa. De som kjøper varebilen kan betale 3000 kroner ekstra for å få med baksetene slik at de kan bygge om til syvseter personbil ved en senere anledning.

Også 3-seter
Importøren DAF Norge AS jobber med å få godkjent varebilen som treseter også, med to passasjerplasser ved siden av sjåføren. Prisen for denne ventes å komme på rundt 305.000 kroner.

I 2004 ble det totalt solgt 327 SsangYong Rexton, og første kvartal i år er det solgt 108 biler, de aller fleste som varebil. Det tilsvarer rundt 10% av markedet for varebiler klasse 2 med firehjulsdrift. Rodius forventes å ha et like godt salg, med 170 biler i år, og 400 neste år. Til høsten kommer nok en 4x4 fra SsangYong, den skal hete Kyron.

SsangYong forlenger antirustgarantien i Norge fra 9 år til 16 år, i samarbeid med Valvoline. I dag er det 32 forhandlere av merket, men innen utgangen av august skal 4 nye være på plass. Importøren regner med at det vil bli i overkant av 40 forhandlere før man er fornøyd med dekningen.

Powered by Labrador CMS